Szybka
Nauka: ogólne zasady
Muzyka – jeśli lubisz słuchać muzyki (niektórych
rozprasza, wolą ciszę) to polecam muzykę barokową, która naturalnie wytwarza w
mózgu częstotliwości ułatwiające szybką naukę. Są też na rynku specjalne
nagrania, takie jak Hemi Sync i Brain Sync. Można też ściągnąć darmowy program
Brain Wave Generator (BWGen),
do którego ściągnąć można specjalne presenty wspomagające naukę. Nagrania te i
programy (jest takich wiele, lecz większość komercyjna) wywołują w mózgu tzw.
dudnienia różnicowe, o częstotliwościach ułatwiających koncentrację i
przyswajanie materiału (alpha - 7-17 cykli/s i theta - 4-7 cykli/s).
Jedzenie i picie - polecam świeże, zdrowe jedzenie, przede
wszystkim wegańskie (które nie obciąża organizmu), zawierające dużo witamin,
minerałów i energii. Są to świeże warzywa, owoce czy orzechy.
Pij dużo, czystej wody - jest niezbędna do prawidłowej pracy ukł.
nerwowego. Ubytek już 10% wody z ciała powoduje przewlekłe bóle głowy, kłopoty
z oddychaniem co przekłada się na trudności z
koncentracją i obniżoną efektywnością wykonywanej pracy. Dobra jest też zielona
herbata zawierająca niewielkie ilości lecz w proporcjonalnym udziale witaminy,
składniki mineralne oraz odrobinę kofeiny. Bardzo zdrowe i godne polecenia są
też soki owocowe i owocowo-warzywne.
Trzymaj kondycję - jak mówi jedna z zasad NLP, ciało i
umysł są elementami tego samego systemu. Zarówno jedno, jak i drugie wzajemnie
wpływają na siebie. Jeśli będziesz utrzymywał ciało w dobrej kondycji fizycznej
– mózg (przyjmowany jako siedziba
umysłu odwdzięczy się lepszą, wydajniejszą pracą. Dbaj też o dobre
natlenienie (przed nauką – przewietrz pokój, przespaceruj się; w trakcie nauki
trzymaj głowę wyprostowaną aby nie uciskać tętnic szyjnych - stosuj podpórki
pod książki aby były nachylone pod pewnym kątem do Ciebie). Dobra kondycja i
ćwiczenia fizyczne to również więcej endorfin, ułatwiających naukę.
Ucz się planując czas, rozkładaj naukę na
okresy, pozwalające
najefektywniej przyswajać wiedzę (utrzymać koncentrację) - wg Paula McKenna
optymalny pojedynczy czas nauki to 18 minut, potem przerwa 4 minuty (w tym
czasie możesz wykonać ćwiczenia rozciągające, zrobić wizualizację,
przespacerować się, napić się czegoś).
Stosuj powtórki - pamiętaj o powtarzaniu materiału w
optymalnych przedziałach czasowych (więcej o powtarzaniu przeczytasz poniżej).
Używaj programów takich jak FullRecall i SuperMemo.
a)
Rób wizualizacje
- zobacz siebie w sytuacji gdy jesteś u szczytu swoich możliwości, poczuj z
siebie dumę, pewność siebie, zobacz jak inni Cię chwalą, usłysz słowa podziwu.
Wejdź w ten obraz (zasocjuj się), spraw aby był kolorowy, trójwymiarowy, pełen
ruchu, dźwięków, głębi, ostrości, wielki! W najsilniejszym momencie, załóż
kotwice (zrób neuroasocjację). Dzięki temu w dowolnej chwili w przyszłości będziesz
się mógł poczuć tak, jak teraz! Wystarczy że kilka razy powtórzysz to
ćwiczenie. Zakładanie kotwicy, polega na tym - że w momencie gdy poziom emocji,
odczucia osiągają szczyt - łączysz to z jakimś bodźcem - np. składasz kciuk z
palcem wskazującym (kotwica kinestetyczna). Kotwica musi być łatwa do
odtworzenia i w pełni powtarzalna - aby za każdym razem gdy kotwiczysz ten
stan, a później gdy ją odpalasz (wywołujesz) - musi być tak samo wykonana.
b) DTI
(Deep Trance Identification) - ćwiczenie oparte na DTI polega na tym, aby stanąć w jakimś
spokojnym miejscu, zrelaksować się i wyobrazić przed sobą osobę która odznacza
się zasobami jakich pragniesz (np. zdolność szybkiej nauki, inteligencja).
Następnie zrób krok do przodu i wejdź w tą osobę, jak w skafander kosmonauty.
Poczuj się przez chwilę tą osobą, oddychaj tak jak ona, mów tak jak ona,
uśmiechaj się tak jak ona, wykonuj charakterystyczne gesty, jakich używa ta
osoba, usłysz to, co mogłaby słyszeć ta osoba. Poproś swój nieświadomy umysł,
aby przejął te zasoby, które są Tobie potrzebne, zainstalował je na głębokim
poziomie, dzięki czemu w każdej chwili w przyszłości będziesz mógł z nich
skorzystać. Podziękuj też osobie w którą wszedłeś, za to że podzieliła się z
Tobą tymi zasobami. Teraz wykonaj krok do tyłu wracając do poprzedniej pozycji.
Daj czas swojemu umysłowi aby dokończył instalować te nowe zasoby, które od
teraz też będziesz posiadać. Zakończ ćwiczenie, wracając do pełnej świadomości
ze wspaniałym humorem i nowymi zasobami :)
- Wzmacniaj swoją motywację - dzięki temu łatwiej i skuteczniej
będziesz się uczył. Pamiętaj o kiju i marchewce (kara i nagroda - co
stanie się, gdy tego nie zrobisz, a co zyskasz jeśli to zrobisz), stosuj
przede wszystkim to, co działa na Ciebie lepiej. Twórz kotwice (np.
motywacji) których użyjesz podczas nauki.
- Używaj
map myśli - to
naturalny sposób w jaki pracuje twój mózg (asocjacje), wzmaga kreatywność,
nie stwarza limitów tak jak linearne notatki. Zobacz jak wygląda przykładowa
mapa myśli.
- Trzymaj
informacje w kilku modalnościach - stosuj wizualizacje (rób obrazy), słuchaj dźwięków,
dotykaj, smakuj, wąchaj - kojarz nowe informacje z jak największą ilością
zmysłów. Dzięki temu, łatwiej wydobędziesz informacje gdy będziesz ich
potrzebował.
- Drzewa
wiedzy - metoda
opracowana przez Paula Mckenna, polega na tym, że czytając np. książkę - z
każdego rozdziału robisz kartkę z kilkoma, kilkunastoma punktami
streszczającymi go. Następnie robisz jedną, zbiorczą kartkę ze słowami
kluczowymi - każdy punkt odpowiada jednej kartce (czyli jednemu
rozdziałowi). Pracując w ten sposób, w trakcie streszczania robisz
powtórki, ponadto łatwo znajdziesz nawet szczegółowe dane po długim
czasie.
Zasady powtarzania materiału
Nie wiem czy słyszałeś już o tak zwanej krzywej zapominania. Być
może wiesz że posiadamy dwie podstawowe rodzaje pamięci - pamięć długotrwałą - LTM
(Long Term Memory) i krótkotrwałą
- STM (Short Term Memory). Otóż już wiele lat temu, badania
potwierdziły, że mózg najlepiej utrwala zapamiętaną informację (przenosząc z
STM do LTM), jeśli robisz powtórki
w określonych odstępach czasu od momentu uczenia. Opracowano
więc tzw. krzywą zapominania, wg której najlepiej jest powtarzać materiał.
Najczęściej przyjmuje się, że materiał
powinien być powtarzany po upływie: 10 minut, 1 godziny, 24 godzin, 48 godzin,
tygodnia, miesiąca, 6 miesięcy i roku. Zapewni to utrwalenie wiedzy w pamięci
długotrwałej.
Powtarzanie niewielkiej ilości materiału
nie jest problemem, jednak gdy Twoja baza osiągnie wielkości rzędu tysięcy
jednostek, ręczne powtarzanie staje się niezbyt możliwe... Z pomocą przychodzą
tu programy typu card-fash, takie jak Super Memo czy program Full Recall
(bazujący na powtórkach zoptymalizowanych pod względem każdego użytkownika)
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych?
Pewnie siedzisz przed monitorem czytając
ten tekst i możesz zacząć zastanawiać się, co ciekawego można tu znaleźć...
Zanim jednak zaczniesz czytać dalej, odpowiedz sobie na pytanie dlaczego tutaj jesteś?
Na prawdę ciekaw jestem, czy już
teraz, tak na serio chcesz zacząć
skutecznie uczyć się języków obcych?
Jak ważna jest znajomość języków obcych w
dzisiejszych czasach, chyba nie trzeba pisać - bo każdy to wie...
Poświęcenie troszkę swojego cennego czasu
na naukę angielskiego lub niemieckiego, może być Twoją najlepszą inwestycją w
życiu. Czy nie
chciałbyś posiadać informacji, niedostępnych dla innych? Poznawać fascynujących
ludzi z całego świata? Pomóc obcokrajowcowi w potrzebie, lub samemu znaleźć
taką pomoc gdy jesteś na wakacjach za granicą? Awansować w pracy, robić
karierę, budować biznes - mając możliwości o niebo większe niż inni?
Możesz to wszystko osiągnąć, i jeszcze
wiele więcej, jeżeli zechcesz nauczyć się dobrze języka angielskiego i
niemieckiego, a najlepiej kilku języków obcych.
Zainteresował Cię
ten artykuł? Więcej na http://www.nauka-jezykow.net/
Jak
zwiększyć skuteczność działań,
organizować
czas i planować zadania,
aby zyskać
więcej wolnego czasu?
Zobacz na http://www.projektsukces.pl/czas.html
źródło www.projektsukces.pl
TEST
POZWAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI STYL UCZENIA SIĘ
1. Gdy spotykasz nieznaną ci osobę, na co zwracasz uwagę w
pierwszej kolejności?
a) jak wygląda i jak jest ubrana,
b) w jaki sposób i co mówi, jaki
ma głos,
c) co w stosunku do niej czujesz,
d) w jaki sposób się zachowuje i
co robi
2. Co najczęściej zostaje ci w pamięci po kilku dniach od
spotkania nieznanej ci wcześniej osoby?
a) jej twarz,
b) jej imię/nazwisko,
c) to, co czułeś, będąc w jej
towarzystwie, nawet jeśli zapomniałeś jej imię/nazwisko lub twarz,
d) to, co robiliście razem, nawet
jeśli zapomniałeś jej imię/nazwisko lub twarz
3. Gdy
wchodzisz do nieznanego ci pomieszczenia, na co zwracasz przede wszystkim
uwagę?
a) na jego wygląd,
b) na dźwięki i rozmowy, jakie się
w nim toczą,
c) na to, jak dobrze emocjonalnie
i fizycznie się w nim czujesz,
d) na to, co się w nim dzieje i co
ty mógłbyś w nim robić.
4. Gdy
uczysz się czegoś nowego, w jaki sposób robisz to najchętniej?
a) gdy nauczyciel daje ci coś do
czytania na papierze lub tablicy, pokazuje ci książki, ilustracje, wykresy,
mapy, szkice lub przedmioty, nie każąc ci przy tym niczego mówić, pisać, ani o
niczym dyskutować,
b) gdy nauczyciel wyjaśnia
wszystko, mówiąc lub wygłaszając wykład, pozwala ci przedyskutować temat i
zadawać pytania, nie każąc ci przy tym na nic patrzeć, niczego czytać, pisać
ani robić,
c) gdy nauczyciel pozwala ci
zapisywać informacje lub sporządzać rysunki, dotykać przedmiotów, pisać na
klawiaturze lub robić coś rękami,
d) gdy nauczyciel pozwala ci robić
projekty, symulacje, eksperymenty, grać w gry, odgrywać role, odtwarzać
rzeczywiste sytuacje z życia, dokonywać odkryć lub też angażować się w inne
działania związane z ruchem
5. Gdy
uczysz czegoś innych, co zwykle robisz?
a) dajesz im coś do oglądania, na
przykład jakiś przedmiot, ilustrację lub wykres, udzielając przy tym jedynie
krótkiego werbalnego wyjaśnienia lub nie udzielając go wcale, dopuszczając lub
nie do krótkiej dyskusji,
b) objaśniasz wszystko werbalnie,
nie pokazując żadnych materiałów graficznych,
c) rysujesz coś, piszesz lub w
inny sposób używasz rąk do wyjaśniania,
d) demonstrujesz coś, robiąc to
lub każesz uczniom robić to wspólnie z tobą.
6. Jaki
rodzaj książek czytasz najchętniej?
a) książki, które zawierają opisy
pomagające ci zobaczyć to, co się dzieje,
b) książki zawierające informacje
faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów,
c) książki o uczuciach i emocjach
bohaterów, poradniki, książki o emocjach i związkach międzyludzkich lub książki
na temat tego, jak poprawić stan twojego ciała i umysłu,
d) krótkie książki z wartką akcją
lub książki, które pomagają ci doskonalić umiejętności w sporcie, hobby czy też
rozwijać jakiś talent.
7.
Którą z poniższych czynności wykonujesz najchętniej w czasie wolnym?
a) czytasz książkę lub przeglądasz
czasopismo,
b) słuchasz książki nagranej na
kasetę, rozmowy w radiu, słuchasz muzyki lub sam muzykujesz,
c) piszesz, rysujesz, piszesz na
maszynie/komputerze lub robisz coś rękami,
d) uprawiasz sport, budujesz coś
lub grasz w grę wymagającą ruchu.
8.
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki czytasz
lub uczysz się?
a) potrafisz się uczyć, gdy
słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ umiesz się od nich
odseparować,
b) nie potrafisz się uczyć, gdy w
twoim pobliżu słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ nie umiesz się
od nich odseparować,
c) musisz czuć się wygodnie,
rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce, jak i w ciszy, jednak
dekoncentrują cię negatywne uczucia innych,
d) Musisz czuć się wygodnie,
rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce, jak i w ciszy, jednak
dekoncentruje cię działalność i ruchy innych osób znajdujących się w tym samym
pomieszczeniu.
9. Gdy
z kimś rozmawiasz, gdzie kierujesz wzrok? (aby odpowiedzieć na to pytanie,
możesz poprosić kogoś, by cię obserwował w trakcie rozmowy).
a) patrzysz na twarz rozmówcy,
chcesz także, by ta osoba patrzyła na twoją twarz, gdy do niej mówisz,
b) spoglądasz jedynie krótko na
rozmówcę, po czym twój wzrok wędruje na prawo i lewo,
c) spoglądasz jedynie krótko na
rozmówcę, by zobaczyć jego wyraz twarzy, po czym spoglądasz w dół lub w bok,
d) rzadko spoglądasz na rozmówcę,
patrzysz głównie w dół lub w bok, jeśli jednak pojawi się jakiś ruch lub
działanie, natychmiast spoglądasz w tamtym kierunku.
10.
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwracasz uwagę na kolory,
kształty, wzory i desenie w miejscach, w których się znajdziesz; masz dobre oko
do barw i kształtów,
b) nie znosisz ciszy i jeśli tam,
gdzie akurat jesteś, jest za cicho, nucisz coś, podśpiewujesz lub głośno
mówisz; włączasz radio, telewizor, magnetofon lub odtwarzacz CD, by w twoim
otoczeniu były bodźce słuchowe,
c) jesteś wrażliwy na uczucia
innych ludzi, twoje własne uczucia łatwo ulegają zranieniu; nie potrafisz się
skoncentrować, gdy inni cię nie lubią, czujesz potrzebę bycia kochanym i
akceptowanym, by pracować,
d) trudno ci wysiedzieć nieruchomo
w jednym miejscu, potrzebujesz dużo ruchu, a jeśli już musisz siedzieć garbisz
się, wiercisz, stukasz w podłogę butami lub często niespokojnie poruszasz
nogami.
11.
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwracasz uwagę na
nieodpowiednie dopasowanie części garderoby danej osoby lub na to, że jej włosy
są w nieładzie i często chcesz to naprawić,
b) niepokoi cię, gdy ktoś nie
potrafi dobrze się wysławiać, jesteś wrażliwy na odgłos kapiącego kranu lub
odgłosy wydawane przez urządzenia gospodarstwa domowego,
c) płaczesz podczas wzruszających
scen w kinie lub czytając wzruszającą książkę,
d) niepokoisz się i czujesz się
nieprzyjemnie, gdy jesteś zmuszony siedzieć nieruchomo; nie potrafisz przebywać
zbyt długo w jednym miejscu.
12. Co
wywołuje u ciebie największy niepokój?
a) miejsce, w którym panuje
bałagan i nieład,
b) miejsce, w którym jest za
cicho,
c) miejsce, w którym nie czujesz
się dobrze fizycznie lub emocjonalnie,
d) miejsce, w którym nie wolno
niczego robić lub jest za mało przestrzeni na ruch.
13.
Czego najbardziej nie lubisz, podczas gdy ktoś cię uczy?
a) słuchania wykładu, na którym
nie wykorzystuje się żadnych pomocy wizualnych,
b) czytania po cichu, bez żadnych
werbalnych wyjaśnień czy dyskusji,
c) niemożności rysowania,
gryzmolenia czegoś na kartce papieru, dotykania wszystkiego rękami lub
sporządzania notatek, nawet jeśli nie będziesz już nigdy więcej z nich
korzystał,
d) patrzenia i słuchania w
bezruchu.
14.
Wróć pamięcią do jakiegoś szczęśliwego momentu ze swojego życia. Przez chwilę
spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów związanych z tym
wydarzeniem. Jakie wspomnienia utkwiły ci w pamięci?
a) to, co widziałeś, na przykład
wygląd ludzi, miejsc czy przedmiotów,
b) to, co słyszałeś, na przykład
dialogi i rozmowy, to, co powiedziałeś, oraz dźwięki wokół ciebie,
c) wrażenia dotykowe na skórze i
ciele, a także to, jak czułeś się fizycznie i emocjonalnie,
d) to, co robiłeś, ruchy twojego
ciała, twoje dokonania.
15.
Przypomnij sobie któryś ze swoich urlopów lub wycieczek. Przez chwilę spróbuj
przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów związanych z tym doświadczeniem.
Jakie wspomnienia utkwiły ci w pamięci?
a) to, co widziałeś, na przykład
wygląd ludzi, miejsc czy przedmiotów,
b) to, co słyszałeś, na przykład
dialogi i rozmowy, to, co powiedziałeś, oraz dźwięki wokół ciebie,
c) wrażenia dotykowe na skórze i
ciele, a także to, jak czułeś się fizycznie i emocjonalnie,
d) to, co robiłeś, ruchy twojego
ciała, twoje dokonania.
16.
Wyobraź sobie, że musisz przez cały czas przebywać w jednym z niżej opisanych
miejsc, w którym możesz wykonywać różnego rodzaju czynności. W którym z nich
czułbyś się najlepiej?
a) miejsce, w którym możesz
czytać; oglądać obrazy, dzieła sztuki, mapy, wykresy i fotografie; rozwiązywać
zagadki wizualne, takie jak odnajdowanie drogi w labiryncie lub wyszukiwanie
brakującego elementu obrazu; grać w gry słowne takie jak scrabble czy boggle;
zajmować się dekorowaniem wnętrz lub przymierzać ubrania,
b) miejsce, w którym możesz
słuchać nagranych na kasety opowiadań, muzyki, radiowych lub telewizyjnych talk
shows i wiadomości; grać na instrumencie lub śpiewać; bawić się głośno w gry
słowne, rozprawiać o czymś, udawać dyskdżokeja; czytać na głos lub wygłaszać
przemówienia, fragmenty ról ze sztuk teatralnych i filmów, czytać na głos
poezję lub opowiadania,
c) miejsce, w którym możesz
rysować, malować, rzeźbić lub zajmować się rzemiosłem; tworzyć coś na piśmie
lub pisać na komputerze; wykonywać czynności przy użyciu rąk, takie jak gra na
instrumencie, gra w gry planszowe, takie jak szachy czy warcaby, lub budowanie
modeli,
d) miejsce, w którym możesz
uprawiać sport, grać w piłkę lub gry ruchowe, które angażują twoje ciało;
odgrywać rolę w sztuce teatralnej lub przedstawieniu; robić projekty, podczas
których możesz wstać i poruszać się; robić eksperymenty, badać i odkrywać nowe
rzeczy, budować coś lub składać ze sobą mechaniczne elementy; brać udział w
zbiorowym współzawodnictwie.
17.
Gdybyś miał zapamiętać nowe słowo, zrobiłbyś to najlepiej:
a) widząc je,
b) słysząc je,
c) zapisując je,
d) odtwarzając to słowo w umyśle
lub fizycznie.
Obliczanie wyników
Oblicz
wyniki testu w następujący sposób (jeśli na jakieś pytanie dałeś więcej niż
jedną odpowiedź, w podsumowaniu uwzględnij wszystkie odpowiedzi):
Podsumuj
i zapisz wszystkie odpowiedzi a:
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi b:
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi c:
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi d:
Jeśli
udzieliłeś najwięcej odpowiedzi a, jesteś wzrokowcem.
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi b, jesteś słuchowcem.
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi c, jesteś dotykowcem.
jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi d, jesteś kinestetykiem.
Zapamiętaj
także, który ze stylów uczenia się zajmuje u ciebie drugie, trzecie i ostatnie
miejsce.
(Uwaga: Niektórzy ludzie wykształcili u siebie kilka lub nawet wszystkie cztery
style uczenia się, bywa też, iż dwa, trzy lub cztery style uczenia się są ze
sobą wzajemnie powiązane).
Niżej zanotuj swój preferowany styl uczenia się, byś mógł się do niego odnieść
w dalszym ciągu czytania.
Mój preferowany styl uczenia się:
......................................................
TEST
POZWALAJĄCY USTALAĆ DOMINUJĄCĄ PÓŁKULĘ MÓZGOWĄ
1.
Zamknij oczy. Zobacz czerwony. Co widzisz?
a) Litery c-z-e-r-w-o-n-y lub nic
bo nie potrafisz tego zwizaualizować.
b) Kolor czerwony lub jakiś
czerwony przedmiot
2.
Zamknij oczy. Zobacz trzy. Co widzisz?
a) litery T-r-z-y, cyfrę 3 albo
nic, ponieważ nie potrafisz tego wizualizować ,
b) trzy zwierzęta,
c) troje ludzi lub trzy
przedmioty.
3. Gdy
grasz na jakimś instrumencie lub śpiewasz:
a) nie potrafisz grać ze słuchu i
musisz czytać nuty,
b) potrafisz grać ze słuchu, jeśli
jest taka potrzeba.
4. Gdy
składasz coś lub montujesz:
a) wolisz czytać pisemne
instrukcje, a następnie postępować zgodnie z ich wskazaniami,
b) wolisz korzystać z ilustracji i
diagramów lub po prostu samemu się wszystkim zająć bez jakichkolwiek wskazówek.
5. Gdy
ktoś do ciebie mówi:
a) zwracasz więcej uwagi na słowa,
nie przywiązując znaczenia do komunikacji pozawerbalnej,
b) zwracasz więcej uwagi na
komunikację pozawerbalną, na przykład na wyraz twarzy danej osoby, ruchy jej
ciała, tembr głosu.
6.
Lepiej radzisz sobie, mając do czynienia z:
a) literami, cyframi i słowami,
b) kolorami, kształtami, obrazami
i przedmiotami.
7. Gdy
czytasz książkę:
a) słyszysz w głowie czytane przez
siebie słowa,
b) widzisz w głowie akcję książki
niczym film.
8.
Którą ręką piszesz?
a) prawą,
b) lewą.
9. Gdy
rozwiązujesz jakieś zadanie matematyczne, który ze sposobów jest dla ciebie
najłatwiejszy?
a) rozwiązujesz go w formie cyfr i
słów,
b) rozrysowujesz go, rozwiązujesz,
c) używając materiałów, które
można dotknąć, lub używasz palców.
10.
Wolisz:
a) mówić o swoich ideach?
b) robić coś z realnymi
przedmiotami?
11. Czy
w twoim pokoju lub na twoim biurku panuje:
a) ład i porządek?
b) bałagan i nieporządek z punktu
widzenia innych, ty jednak doskonale wiesz, gdzie co jest.
12.
jeśli nikt nie mówi ci, co masz robić, jak najprawdopodobniej postąpisz?
a) wykonasz wszystko zgodnie z
planem, którego się trzymasz,
b) wykonasz wszystko w ostatniej
chwili lub według swojego własnego tempa, i/lub będziesz chciał nadal pracować,
nawet gdy czas się już skończył.
13.
Jeśli nikt nie powiedziałby ci, co masz robić:
a) zazwyczaj byłbyś punktualny,
b) często byś się spóźniał.
14.
Zwykle czytasz książkę lub czasopismo:
a) od początku do końca,
b) od końca do początku lub
skacząc to tu, to tam.
15. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwykle opowiadasz i lubisz
słuchać o zdarzeniach ze wszystkimi szczegółami podanymi we właściwej
kolejności,
b) zwykle opowiadasz o głównym
szczególe jakiegoś zdarzenia, a kiedy inni opowiadają ci o jakimś zdarzeniu,
niecierpliwisz się, jeśli szybko nie przechodzą do sedna sprawy.
16. Gdy
rozwiązujesz łamigłówkę lub pracujesz nad jakimś projektem, czy:
a) praca przebiega gładko, mimo że
nie widziałeś wcześniej efektu końcowego?
b) musisz zobaczyć efekt końcowy,
zanim zabierzesz się do pracy?
17.
Którą z metod organizowania notatek wolisz:
a) wypisywanie w punktach lub sporządzanie
listy spraw,
b) wykonywanie rodzaju mapy
umysłowej lub sieci z wzajemnie połączonymi okręgami.
18. Gdy
ktoś instruuje cię, jak coś zrobić, gdybyś miał wolny wybór, wolałbyś:
a) stosować się do instrukcji?
b) wymyślić nowy sposób zrobienia
tego czegoś lub spróbować zrobić to po swojemu?
19.
Pracując przy biurku;
a) siedzisz prosto?
b) garbisz się lub pochylasz nad
biurkiem, odchylasz się w fotelu, by poczuć się wygodnie, lub stajesz od czasu
do czasu.
20.
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zazwyczaj prawidłowo zapisujesz
słowa i liczby,
b) czasami mylisz litery i cyfry
lub zapisujesz niektóre słowa, litery i cyfry w odwrotnej kolejności lub od
tyłu.
21 Co
bardziej do ciebie pasuje?
a) wymawiasz słowa poprawnie i we
właściwym porządku.
b) czasami mieszasz słowa w zdaniu
lub wypowiadasz inne słowo, niż zamierzałeś; wiesz jednak, co chcesz
powiedzieć.
22.
Zwykle:
a) rozmawiając z kimś, trzymasz
się tematu,
b) zmieniasz temat i zaczynasz
mówić o czymś innym, co wydaje ci się z nim związane.
23.
Zazwyczaj:
a) robisz plany i trzymasz się
ich,
b) decydujesz o wszystkim w
ostatniej chwili, płyniesz z prądem lub robisz w danym momencie to, na co masz
ochotę.
24.
Zazwyczaj interesują cię:
a) projekty artystyczne, w których
masz stosować się do ściśle określonych sposobów postępowania lub szczegółowych
instrukcji,
b) projekty artystyczne, które
dają ci wolność tworzenia tego, czego chcesz.
25.
Zwykle:
a) grasz na instrumencie lub
śpiewasz, odczytując zapis muzyczny lub korzystając z tego, czego nauczyłeś się
od innych,
b) tworzysz swoją własną muzykę,
melodie i piosenki.
26.
Lubisz:
a) sporty, które mają ściśle
określone przepisy i reguły,
b) sporty, które umożliwiają ci
swobodne zachowanie bez przestrzegania sztywnych reguł.
27.
Zwykle:
a) pracujesz systematycznie, krok
po kroku, aż osiągniesz zamierzony cel,
b) najpierw widzisz cały obraz lub
efekt końcowy, a następnie cofasz się i przepracowujesz kolejne etapy
prowadzące do jego osiągnięcia.
28.
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) myślisz o faktach i
wydarzeniach, które rzeczywiście miały miejsce,
b) myślisz w sposób imaginatywny i
kreatywny o tym, co mogłoby się zdarzyć lub powstać w przyszłości.
29.
Poznajesz rzeczy:
a) ucząc się od świata, innych
ludzi lub czytając,
b) intuicyjnie i nie potrafisz
wyjaśnić, w jaki sposób się czegoś dowiedziałeś lub dlaczego coś wiesz.
30. Zwykle:
a) trzymasz się faktów,
b) wyobrażasz sobie to, co mogłoby
się zdarzyć) .
31.
Zazwyczaj:
a) masz poczucie czasu,
b) tracisz poczucie czasu.
32.
Radzisz sobie:
a) słabo z odczytywaniem
pozawerbalnych komunikatów,
b) dobrze z odczytywaniem
pozawerbalnych komunikatów.
33.
Dajesz sobie lepiej radę z:
a) instrukcjami werbalnymi lub
pisemnymi,
b) instrukcjami w formie obrazów i
map.
34. Lepiej
się czujesz: ;
a) będąc kreatywny w stosunku do
istniejących materiałów i zestawiając je w nowy sposób,
b) wymyślając lub tworząc coś
nowego i dotąd nie istniejącego.
35.
Zwykle pracujesz nad:
a) jednym projektem w danym
momencie, zachowując określony porządek,
b) wieloma projektami
jednocześnie.
36. W
jakim otoczeniu wolałbyś pracować?
a) zorganizowanym, w którym panuje
porządek, ktoś mówi ci, co masz robić, obowiązuje harmonogram pracy, w danym
momencie wykonujesz jeden projekt, krok po kroku, systematycznie,
b) niezorganizowanym, gdzie masz
wolność wyboru i możesz zająć się tym, czym chcesz, gdzie możesz być do woli
kreatywny i pomysłowy, trzymać swoje rzeczy w sposób, jaki ci odpowiada,
wykonywać jednocześnie tyle projektów, ile ci się podoba, bez
podporządkowywania się harmonogramowi.
Obliczanie wyników
Policz
l punkt za każdą odpowiedź "a" i zapisz sumę: .................
Policz l punkt za każdą odpowiedź "b" i zapisz sumę:
.................
Policz l punkt za każdą odpowiedź "a i b" i zapisz sumę:
.................
Jeśli
uzyskałeś najwięcej punktów w kategorii "a", wykazujesz tendencję do
posługiwania się głównie lewą półkulą mózgową.
Jeśli
uzyskałeś najwięcej punktów w kategorii "b", wykazujesz tendencję do
posługiwania się głównie prawą półkulą mózgową.
Jeśli
uzyskałeś najwięcej punktów w kategorii "a i b", wykazujesz tendencję
do posługiwania się w zintegrowany sposób obiema półkulami mózgowymi.
Jeśli
uzyskałeś prawie tę samą liczbę punktów w kategorii "a" oraz
kategorii "b" (nie biorąc pod uwagę kategorii "a i b"),
wówczas masz tendencję do posługiwania się każdą z półkul mózgowych do różnych
funkcji (dominacja zmienna).
Jeśli różnica punktów między kategoriami "a" oraz "b"
wynosi l lub 2, wówczas masz tendencję do posługiwania się raz jedną, raz drugą
półkulą mózgową, przy czym jedną z nich faworyzujesz.
Zanotuj
swoje preferencje dotyczące półkul mózgowych:
....................................
(Do
wyboru masz: dominująca lewa, dominującą prawa, zintegrowane posługiwanie się
obiema, dominacja zmienna, dominacja zmienna z faworyzowaniem prawej, dominacja
zmienna z faworyzowaniem lewej).
Moje superzłącze
Po
analizie wyników testu i lekturze przeczytaj informację poniżej
1. Wzrokowcy z dominującą lewą półkulą mózgową (W-L)
Opis
ogólny
W-L przyswajają informacje wizualnie, a
następnie zamieniają je na symbole lub elementy języka, takie jak litery,
cyfry, słowa czy idee. Szczególnie zwracają uwagę na materiały drukowane,
doskonale radzą więc sobie z lekturą książek, magazynów, czasopism, gazet,
instrukcji. Chętnie korzystają z tablic, grafików. Myślą w sposób linearny,
krok po kroku i skupiają uwagę kolejno na każdym szczególe. Gromadzą dane w
sposób systematyczny, porządkują je alfabetycznie, numerycznie lub
chronologicznie. Starają się zapisywać nowe informacje, segregują je, planują,
ustalają harmonogramy, sporządzają zestawienia, z wprawą prowadzą
korespondencję i programują komputery. Dobrze radzą sobie w administracji,
zarządzaniu, pracy biurowej i pracy badawczej w każdej dziedzinie
Szybkie
uczenie się
W-L uczą się szybko, czytają i odbierając
informacje wzrokowe w formie języka liter, słów i liczb. Potrzebują także
kontaktu z mówcą Nowe informacje powinny być uporządkowane linearnie i
przedstawione jasno i systematycznie. Podczas nauki języka obcego muszą
wiedzieć dane słowo, jego definicje oraz otrzymać wizualne wskazówki dotyczące
jego wymowy Mogą się uczyć przy muzyce, jak i bez niej. Reguły, przepisy, formuły
i regulaminy zapamiętują, jeśli materiał prezentuje im się w określonym porządku.
Muszą nie tylko widzieć (przyglądać się, ale i czytać. By dotrzeć do
rozwiązania problemu W-L powinni sporządzić listę kolejnych kroków do
zrobienia, tak aby mogli widzieć swój plan na papierze i upewnić się, że mają
wszystko, czego potrzeba do wykonania każdej części zadania. Szczególnie
przydatny jest dla nich organizer, kalendarz lub plan dnia. Proces uczenia się
będzie spowolniony, jeśli muszą dokonać kondensacji lub podsumowania tego, co
czytają
2. Wzrokowcy z dominującą prawą półkulą
mózgu (W-P.)
Opis
ogólny
W-P. przyswajają informacje za przy pomocy
oczu, zwracając szczególną uwagę na wizerunki, obrazy, elementy graficzne,
kolory, kształty, wzory i relacje przestrzenne Przetwarzają informacje i myślą
o tych elementach w sposób symultaniczny, dostrzegając od razu globalny obraz
całości. Dopiero potem mogą skoncentrować się na szczegółach.. Słuchając kogoś,
utrzymują z nim kontakt wzrokowy i często obserwują ruchy ust. Mówcy i wyraz
jego twarzy.
W-P. idą z prądem, dają się ponieść ideom i pomysłom i często tak bardzo
angażują się w jakiś projekt, że tracą poczucie czasu. Zaczynają więc i kończą
pracę nie podług zegara, ale odpowiednio do wymagań, jakie stawia im dane
zadanie Lubią wytwarzać ładne rzeczy i upiększać świat kolorami, atrakcyjnymi
wzorami.
Szybkie
uczenie się
W-P.
uczą się, korzystając z pomocy o charakterze graficznym i ilustracyjnym, które
umożliwią im ujrzenie globalnego obrazu danego zagadnienia. Teksty pełne słów i
liczb nie są dla nich przydatne, chyba że są prezentowane w atrakcyjnej oprawie
kolorystycznej, mają oryginalny kształt, wzór, specjalną kaligrafię lub
artystyczną czcionkę. W-P. mają trudności z koncentracją, sam wykład nie zdaje
w ich przypadku egzaminu. Jeśli nie mają czego oglądać, powinni zwracać uwagę
na słowa o charakterze opisowym lub zatrudnić wyobraźnię i stworzyć w głowie
odpowiedni obraz umysłowy, odnoszący się zwłaszcza do kolorów. Pomaga im lepiej
rozumieć i uczyć się: oglądanie pokazów na żywo, przedmiotów z realnego życia,
wideo, filmów, telewizji lub zdjęć. Mogą uczyć się przy muzyce jak i bez niej.
W uczeniu się powinni wykorzystywać naturalną skłonność do dokonywania silnych
skojarzeń, bogatych w elementy wizualne. Bardzo korzystne są dla nich metody
typu „burza mózgów”. Zanim rozpoczną pracę, musza mieć ogólny obraz całości,
ale instrukcje opisujące działania krok po kroku nużą ich. Chcą od razu zabrać
się do dzieła i odkryć wszystko samemu w czasie pracy. W-P. czytają szybciej,
jeśli zamienią tekst w sekwencje obrazów tak, aby mogli widzieć w głowie to, co
czytają. Mają jednak kłopoty z uchwyceniem znaczenia słów, które nie niosą z
sobą skojarzeń (np. rodzajniki, czasowniki posiłkowe lub przyimki). Jeśli mają
więc opanować jakiś materiał abstrakcyjny, powinni rozwinąć charakterystyczną
dla prawej półkuli technikę wizualizowania. W notowaniu szczególnie przydatne
dla nich są Mapy Myśli .
3. Słuchowcy z dominującą lewą półkulą mózgową (S-L)
Opis
ogólny
S-L uczą się słuchają nowego materiału
prezentowanego w formie języka albo aa pomocą słów lub liczb, w sposób
szczegółowy, krok po kroku. Myślą, wypowiadając na głos swoje myśli i
rozmawiając z innymi. Radzą sobie dobrze ze ścisłymi danymi. Są wrażliwi na
sposób mówienia innych ludzi, na ogół sami są bardzo dobrymi mówcami. Nie
znoszą zupełnej ciszy. Jeśli jest za cicho, wytwarzają sami niezbędne bodźce
nucąc, śpiewając, gwiżdżąc, mówiąc na głos, np. Ciszy potrzebują tylko w
trakcie nauki, gdyż hałas, muzyka, rozmowa rozprasza ich uwagę, nie mogą wtedy „słuchać”
własnych myśli. Pracują w sposób sekwencyjny, uporządkowany. Słowa i liczby są
tym medium, poprzez które komunikują się ze światem
Szybkie
uczenie się
S-L
przyspieszają proces uczenia się słuchając i mówiąc w jego trakcie. Uczą się
szybko w czasie wykładów, ustnych prezentacji i dyskusji. Szczegóły zapamiętują
wtedy, jeśli przedstawia się je systematycznie i krok po kroku. Nowy materiał
powinni słyszeć, rozmawiać o nim, odczytywać go na głos. Szybko chwytają sens
komunikatów i nie muszą zamieniać ich na obrazy. Pomocne są więc dla S-L takie
materiały jak płyty i kasety, filmy, taśmy wideo, a także radio i telewizja.
Czytając słyszą wszystkie słowa w swojej głowie. W czasie czytania powinni
robić częste przerwy i zadawać sobie pytania na temat tego, co czytają.
4. Słuchowcy z dominującą prawą półkulą mózgową (S-P.)
Opis
ogólny
S-P się uczą słuchając, są wrażliwi na
dźwięki, muzykę, rytm, tembr głosu oraz silnie nacechowane sensoryczne słowa,
które dają pogląd o ogólnym obrazie całości. Lubią podróżować, aby oderwać się
od miasta, wypoczywają wśród przyrody. Mają dobry słuch muzyczny, szczególnie odpowiada
im muzyka relaksacyjna. Nie lubią całkowitej ciszy. Jeśli spotykają się z taką
sytuacja sami wytwarzają niezbędne bodźce gwiżdżąc, nucąc, wystukują rytm
palcami np. W czasie rozmowy zwykle patrzą na boki, w stronę swoich uszu Szybko
wyczuwają czyjeś negatywne uczucia – ukryty gniew, złość, ironię, ale za
okazaną życzliwość i przyjazne, sympatyczne podejście rewanżują się tym samym.
Wydaje się, że czytają w myślach innych ludzi. Myślą bez słów, potrafią dojść do
odpowiedzi intuicyjnie, odkrywając rozmaite wiązki i relacje, kiedy jednak
chodzi o szczegóły, mogą popełniać błędy. Liczbę 378 mogą odczytać i zapamiętać
jako 738 albo 837. S-P. są na ogół spokojnymi, wyciszonymi i pogodnymi ludźmi,
którzy lubią harmonię i muzykę oraz pozytywne wibracje, jakie płyną ku nim od
innych ludzi.
Szybkie
uczenie się
S-P. przyspieszają proces uczenia się
słuchając muzyki. Niezbyt chętnie korzystają z tekstów drukowanych, nie są
wyczuleni na symboliczny, sekwencyjny i abstrakcyjny język.. Lepiej jeśli sami
zapiszą nowe informacje i sami je odczytają, będą o nich mówić lub nagrają je
na magnetofon i potem kilkakrotnie odsłuchają. Powinni kojarzyć nowe informacje
z muzyką, rytmem, rymem, rymowanką, chwytliwa piosenką lub melodia, spotem
reklamowym, poezją, stukaniem, uderzeniem, np. Chcą wiedzieć, jaki jest cel, ku
któremu zdążają, i jaki jest obraz całości. Łatwo łapią sedno sprawy. Najlepsze
pomoce naukowe dla S-P. to muzyka na żywo, płyty i kasety, pokazy z muzyką,
filmy, video, programy telewizyjne, programy CD.-ROM i wszelkie materiały,
zawierające efekty dźwiękowe, głosy i muzykę. Doskonale zapamiętują i lubią
demonstracje na żywo z racji znakomitej pamięci wizualno-przestrzennej prawej
półkuli. Słowa czytanego tekstu powinni zamieniać w umyśle na ruchome obrazy
filmowe z efektami dźwiękowymi, wyimaginowaną muzyką. Powinni wizualizować i
mówić, rozumiejąc ogólny obraz całości, a następnie uzupełniając szczegóły.
Ponieważ ośrodek języka zlokalizowany jest zwykle w lewej półkuli mózgowej,
S-P. mogą nie być w stanie podążać szybko za wypowiadanymi przez mówcę słowami
(np. na wykładzie). Powinni więc często powtarzać te same wskazówki lub ważne
fragmenty po kilka razy. Dobrze jest, jeśli będą odwoływać się do swoich map
myśli, realnych obiektów i pokazów.
5. Dotykowcy z dominując lewą półkulą mózgową (D-L)
Opis
ogólny
D-L uczą się w sposób sekwencyjny za pomocą
języka liter, liczb i słów. Ucząc się używają rąk, palców, zmysłu dotyku oraz
emocji. Często trzymają w dłoni długopis albo ołówek i piszą coś, co pozwala im
lepiej my myśleć i słuchać. Są wrażliwi na język sprzężony z komunikatami
pozawerbalnymi, takimi jak wyraz twarzy mówcy, język ciała, tembr głosu podczas
rozmowy. W czasie rozmowy, gdy się zastanawiają, patrzą często w dół i w bok.
Na ogół łatwo wczuwają się w emocje innych. Chętnie gestykulują i zachowują się
dość ekspresyjnie Łatwo ich zranić. Myślą sercem i wyrażają myśli w uczucia.
Chętnie nawiązują znajomości, ważne dla nich jest przebywanie z rodziną i kochanymi
osobami, pisanie listów i rozmowy telefoniczne.. Posługują się logiką i
zdolnością do wyrażania uczuć słowami, które przekonują innych do ich idei..
Chętnie angażują się w zawody mające coś wspólnego z uczuciami, pomaganiem
innym, łagodzeniem cierpienia, np.
Szybkie
uczenie się
D-L uczą się szybko, wykonując czynności
wymagające posługiwania się palcami. Potrzebują więc manipulowania i dotykania
przedmiotów, budowania czegoś własnymi rękami w sposób linearny .Zwykle
zapisują to, co widzą i słyszą, co sprzyja uczeniu się. Nowy materiał powinni
łączyć z jakimiś doznaniami fizycznymi lub emocjonalnymi. Nowe idee przyswajają
jako pewien rodzaj intuicji lub przeczuć, a następnie realizują je stopniowo,
krok po kroku. Kiedy myślą lub słuchają, powinni mieć coś do bazgrania,
rysowania i trzymania czegoś w dłoni. Powinni zapisywać i opisywać rezultaty
badań, rysując, dotykając i doświadczając na poziomie emocjonalnym. Szczegóły o
charakterze wzrokowym i słuchowym zapamiętują w powiązaniu z emocjami.
Doskonale zapamiętują wszystkie ciepłe uczucia. W uczeniu się korzystają tylko
z muzyki, którą lubią (i która budzi pozytywne uczucia) Czytając powinni poczuć to, co opisują słowa i co czują
postacie. ..
6. Dotykowcy z dominującą prawą półkulą mózgu (D-P.)
Opis
ogólny
D-P. są
wrażliwymi ludźmi, którzy mają skłonność do myślenia w sposób globalny.
Postrzegają ogólny obraz całości i uczą się używając dłoni i palców, zmysłu
dotyku i emocji. Wykorzystują intuicję, wyobraźnię, język wyrażający uczucia i
słowa nacechowane sensorycznie Radzą sobie dobrze z odczytywaniem komunikatów,
a także sami wyrażają się w ten właśnie sposób, robiąc miny i wydając dźwięki
zadowolenia i niezadowolenia także gestykulując. Są wrażliwi na uczucia innych,
ich własne zaś można łatwo zranić. Wzruszają ich smutne sceny w książkach i
filmach. Aby dobrze funkcjonować, muszą się dobrze czuć emocjonalnie.. Kiedy
myślą, spoglądają w dół i w bok. Myślą sercem. Nowe idee i informacje przyjmują
w sposób intuicyjny.. Wiele rzeczy robią impulsywnie, ale nie są zbyt skrupulatni
w przekształcaniu swoich idei w działania. Często zgadują trafnie, o czym myśli
dana osoba. Pracują we własny oryginalny i pełen inwencji sposób.
Szybkie
uczenie się
D-P. uczą się używając dłoni, palców i uczuć. Nie są
wrażliwi na język symboliczny, uczą się za pomocą komunikacji pozawerbalnej, co
umożliwia im uzyskanie globalnego obrazu całości Uczą się szkicując i wykonując
rysunki, diagramy, ilustracje, mapy oraz rzeźbiąc i modelując. Do wykonywanych
w trakcie nauki notatek rzadko jednak wracają, gdyż sama czynność rysowania
ułatwia im przetwarzanie i zapamiętywanie nowych informacji, nie są wyczuleni
na język abstrakcyjny, korzystne jest gdy widzą obrazy lub przedstawienia
graficzne, które mogą skopiować. Aby lepiej słuchać i myśleć D-L muszą coś
robić z rekami lub coś w nich trzymać (długopis, glina, piłeczka lub jakiś inny
przedmiot) Jeśli tego nie mają, zaczynają się niepokoić., stukają o blat
palcami lub bawią się włosami. Potrzebują globalnego obrazu całości, a nie
drobnych szczegółów – w przeciwnym razie gubią się. W czasie nauki powinni
eksperymentować i manipulować, dając zatrudnienie dłoniom Narysowanie i
zilustrowanie tablicy pomoże im w ich zapamiętaniu., a stukanie w klawisze
komputera pomoże im opanować program komputerowy/ Jeśli użycie rak nie wchodzi
w rachubę, D-P. powinni wykorzystać wyobraźnię do wizualizowania siebie samych
wykonujących dane zadanie i odczuwających przy tym doznania emocjonalne. Muzyka
dla D-P. ma zdecydowanie korzystny wpływ w procesach uczenia się – uspokaja ich
i relaksuje, minimalizuje smutne i negatywne uczucia, podnosi na duchu. Aby
szybciej czytać i czytać z większym zrozumienie, powinni zidentyfikować się na
poziomie emocjonalnym z tematem lub jakąś postacią. Teksty czytane powinni
opatrywać ilustracjami. Powinni także obserwować realistyczne demonstracje i
sporządzać mapy myśli ukazujące globalny obraz całości
7. Kinestetycy z dominującą lewą półkulą mózgową (K-L)
Opis
ogólny
K-L myślą w sposób zorganizowany i
systematyczny, ucząc się przez ruchy swoich mięśni motorycznych. Czynności
ruchowe potrafią opisywać również systematycznie i w sposób zorganizowany,
dzięki rozwiniętym funkcjom językowym, zlokalizowanym w lewej półkuli. K-L
lubią dużo i często się poruszać; stają się niespokojni, gdy muszą jakiś czas
przebywać bezczynnie w jednym miejscu. – wiercą się lub kołyszą, machają nogami
lub od czasu do czasu podnoszą się. Lubią sporty zorganizowane lub ćwiczenia o
określonych regułach. Czują się doskonale w sytuacji wyzwań, rywalizacji,
dokonywania odkryć. Chcą zwyciężać. Lubią rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy.
W czasie rozmowy lub namysłu K-L na ogół patrzą w dół i w bok. Ich
kinestetyczne potrzeby mogą czasem oznaczać ruch umysłowy, a więc np.
przeskakiwanie od jednego tematu czy projektu do drugiego.
Szybkie
uczenie się
K-L mogą przyspieszyć uczenie się,
podchodząc do tematu w sposób zorganizowany i systematyczny, krok po kroku oraz
angażując ruchowo swoje ciało i mięśnie. Są zorientowani na język, potrafią
opisywać to, co robią. Powinni wsiąść na rower treningowy i czytać lub uczyć
się w trakcie pedałowania lub też chodzić po pokoju, ucząc się jakiegoś tekstu
na pamięć. Znakomicie pomagają im gry edukacyjne, symulacje, odgrywanie ról i
współzawodnictwo. W pracy lubią korzystać z jakiejś struktury, formuły lub
planu. Powinni często wstawać w czasie pracy lub nauki, i pisać na tablicy
dużymi markerami, co daje zatrudnienie mięśniom całych ramion, jako dodatkowy element
kinestetyczny Lubią być czynnymi, a nie biernymi obserwatorami pokazu., bowiem
zapamiętują nie to, co robi nauczyciel lub instruktor, ale to, co zrobią sami.
Przy rozwiązywaniu zadań, powinni odnosić je do sytuacji z realnego życia (na
przykład obliczenia potrzebne do wystrzelenia rakiety na księżyc). Jeśli ruchy
ciała nie są możliwe K-L powinni wyobrażać sobie siebie w ruchu, działać w
wyobraźni, np. w związku z czytanym tekstem, instrukcją, np.
8. Kinestetycy z dominującą prawą półkulą mózgu (K-P.)
Opis
ogólny
K-P. uczą się poruszając dużymi mięśniami
motorycznymi w kreatywny, imaginacyjny, spontaniczny i nieustrukturyzowany
sposób. Odbierają informacje intuicyjnie. Stają się niespokojni, gdy muszą
siedzieć w bezruchu lub długo przebywać w jednym miejscu. Potrafią myśleć
symultanicznie o kilu rzeczach i często zajmują się wszystkimi naraz, przy czym
każdy z nich zajmuje w ich umyśle osobne miejsce. Pracują szybko, w sposób
impulsywny, pragnąc widzieć rezultaty i zająć się kolejnym działaniem. Widzą
obraz całości, nie szczegóły. Zdarza się że uważają jakąś pracę za ukończoną
tylko dlatego, że pomyśleli o niej wcześniej Niektórzy wysuwają jakiś pomysł,
wykonują wstępne działania, po czym przechodzą do następnego projektu.
Potrzebują więc ludzi zorientowanych na szczegóły, aby pozbierali wszystkie
kawałki i dokończyli zadanie. K-P. są zorientowani na cel, brak im dobrej orientacji czasowej, zwykle nie
przestrzegają harmonogramów. Po prostu dają się ponieść prądowi i robią to, na
co w danej chwili mają ochotę. W pracy błyszczą kreatywnością i wyobraźnią, a
inni muszą zaakceptować u nich brak poczucia czasu. To dlatego albo spóźniają
się do pracy albo zostają po godzinach, zaabsorbowani zadaniem, które pragną
doprowadzić do końca. K-P. potrafią bez słów wyrazić to, co się dzieje,
używając przy tym ramion i całego ciała do dramatyzowania lub ujawniania swoich
emocji. W rozmowie posługują się krótkimi słowami opisującymi działanie i
szybko przechodzą do sedna sprawy.
Szybkie
uczenie się
K-P. mogą szybciej się uczyć, poruszając
się w nieustrukturyzowany, imaginatywny i swobodny sposób. Aby się uczyć, muszą
utrzymywać swoje ciało i mięśni w ruchu. Zapamiętują przede wszystkim to, co
robili w czasie nauki. Nie potrzebują dodatkowych instrukcji opisujących
wszystko krok po kroku. Zabierają się po prostu do rzeczy i robią to, co
trzeba. Nowe informacje przyswajają w sposób intuicyjny i emocjonalny, uczą się
metoda prób i błędów, prowadzą badania i dokonując odkryć. Rozwiązania znajdują
bez słów. Ucząc się podążają od całości do części Łatwo chwytają i zapamiętują
kwintesencję – najważniejsze elementy i wynik końcowy K-P. słuchają uważniej,
gdy są w ruchu ze wzrokiem skierowanym w dół i w bok od rozmówcy. Ucząc się
powinni wykorzystywać doświadczenia z realnego życia i symulację, Jeśli nie
mogą wykonywać ruchów lub innych czynności, powinni oglądać działania innych w
telewizji, na wideo lub w kinie. Aby zapamiętać to, czego się uczą powinni
odgrywać materiał, nadając im formę dramatyczna lub wizualizować siebie samych,
tak jakby swoich głowach wyświetlał im się film. Dobrym materiałem edukacyjnym
dla K-P. są wszelkie przedmioty, którymi można manipulować, gry, materiały
budowlane (klocki), narzędzia, plansze, markery, modele, np.. Powinni w czasie
nauki angażować się w rywalizację, współzawodnictwo i realizację wyzwań.
Powinni uczyć się w spokojnym otoczeniu, gdyż ruch, np. innych ludzi rozprasza
ich uwagę (boi na ruch są najbardziej uwrażliwieni).K-P. czytają ze względu na
główną ideę lub globalny obraz całości, przeskakują detale i stają się niecierpliwi,
mając do czynienia ze słowami. Stąd mają tendencję do błędnego odpowiadania na
pytania sprawdzające stopień rozumienia tekstu, a dotyczące szczegółów,
sekwencji czasowych oraz idei. Żeby zapamiętać te szczegóły muszą po prostu
korzystać z technik przeznaczonych dla osób z dominującą prawą półkulą.
Potrafią się uczy oglądają jedynie ilustracje, rzucając okiem na nagłówki lub
kartkując podręcznik i wyławiając rozproszone zdania, które mogą dostarczyć im
wiadomości na dany temat. W trakcie nauki bardzo przydatne są dla nich
diagramy, zdjęcia i ilustracje Zanim zabiorą się do pracy K-P. musza znać cel,
rezultat końcowy. Na przykład powód dla którego czytają. Nabiorą większej
motywacji, jeśli poczują,. Że lektura pomoże im lepiej wykonywać jakaś czynność
źródło www.kn-gliwice.home.pl