|
Program Współpracy z Rodzicami
w Zespole Szkół Publicznych
w Szewnie w roku szkolnym 2015/2016
Cel
główny:
Angażowanie rodziców
uczniów do współuczestnictwa w realizacji zadań edukacyjno-wychowawczych i do
życia szkolnego poprzez:
• podejmowanie wspólnych
decyzji związanych z wielostronnym rozwojem dzieci,
• pedagogizację,
• stwarzanie możliwości
rodzicom do współpracy na rzecz szkoły i środowiska lokalnego.
Cele
szczegółowe:
1. Poznawanie oczekiwań i
potrzeb rodziców w stosunku do szkoły.
2. Uświadamianie rodzicom
ich praw w szkole oraz potrzeb i oczekiwań szkoły w stosunku do rodziców.
3. Współpraca w realizacji
zadań szkoły.
4. Wspieranie rodziców w
realizacji funkcji wychowawczej i opiekuńczej.
5. Korzystanie z wiedzy,
umiejętności i możliwości rodziców.
Procedury osiągania celów:
1.Poznawanie oczekiwań i potrzeb rodziców w
stosunku do szkoły.
Zadania
|
Sposoby
realizacji
|
Uwagi
|
Zbieranie informacji poprzez: zaplanowaną diagnozę oczekiwań rodziców
|
Ankietowanie wszystkich
rodziców na poziomach nauczania:
I diagnoza: w klasie
pierwszej, na drugim spotkaniu w roku szkolnym za pomocą ankiety.
II diagnoza: w klasie
III na przedostatnim spotkaniu w roku szkolnym za pomocą ankiety.
III diagnoza: w klasie VI na przedostatnim
spotkaniu w roku szkolnym za pomocą ankiety. ( opracowywaniem wyników ankiet
będzie się zajmował zespół zadaniowy powoływany na sierpniowej radzie
pedagogicznej)
|
|
Rozmowy wychowawców na spotkaniach z rodzicami
|
Zbieranie uwag i
wniosków na zaplanowanych spotkaniach z rodzicami
|
|
Opiniowanie przedsięwzięć planowanych i
realizowanych przez szkołę
|
Zbieranie opinii oraz
sugestii rodziców na temat przedsięwzięć planowanych do realizacji podczas
spotkań z rodzicami, zebrań Rady Rodziców
|
|
2. Uświadamianie
rodzicom ich praw w szkole oraz potrzeb
i oczekiwań szkoły w stosunku do rodziców.
Zadania
|
Sposoby
realizacji
|
Uwagi
|
Zapoznawanie rodziców z prawem szkolnym
|
Wręczanie Statutu Szkoły
rodzicom uczniów klas pierwszych na uroczystości ślubowania,
Wręczanie WZO rodzicom
uczniów klas IV na pierwszych w roku szkolnym spotkaniach z rodzicami,
Publikowanie dokumentów
szkoły w Biuletynie Informacyjnym dla rodziców i na stronie internetowej
Zapoznawanie na bieżąco
rodziców ze szkolnymi regulaminami na spotkaniach z rodzicami oraz poprzez
zamieszczanie ich na szkolnych tablicach ogłoszeń.
|
|
Przekazywanie rodzicom informacji o potrzebach i
oczekiwaniach szkoły
|
Rozmowy wychowawców na
spotkaniach z rodzicami, (notatka w dzienniku lekcyjnym)
Rozmowy nauczycieli z
rodzicami podczas indywidualnych dyżurów, (notatka w dzienniku lekcyjnym)
Rozmowy dyrektora z Radą
Rodziców,
Zamieszczanie informacji
na łamach strony internetowej, na tablicy ogłoszeń
|
|
3. Współpraca w realizacji zadań szkoły.
Zadania
|
Sposoby
realizacji
|
Uwagi
|
Umożliwianie rodzicom kontaktów z nauczycielami,
wychowawcami, dyrekcją.
|
Organizowanie spotkań z
wychowawcą zgodnie z terminarzem podanym na pierwszym w roku szkolnym
spotkaniu. Terminarz opublikowany jest na stronie internetowej, w Biuletynie,
na tablicy ogłoszeń.
Organizowanie cotygodniowych indywidualnych
dyżurów nauczycieli. Informacja o dyżurach na stronie internetowej, w
Biuletynie, na tablicy ogłoszeń.
Wyznaczenie stałych
dyżurów dyrektora i wicedyrektora. Informacja o dyżurach na stronie
internetowej, w Biuletynie, na tablicy ogłoszeń
Stworzenie systemu
komunikacji elektronicznej. Wszyscy nauczyciele posiadają adresy poczty
elektronicznej, które są zamieszczone na stronie internetowej szkoły.
|
|
Działalność Rady Rodziców na podstawie
uchwalonego regulaminu, zgodnie ze Statutem szkoły
|
Organizowanie wspólnych
przedsięwzięć.
Wspieranie materialne
przedsięwzięć realizowanych w szkole wg. preliminarza wydatków ustalonego
przez zarząd Rady Rodziców z dyrekcją,
Opiniowanie programu
wychowawczego, szkolnego planu nauczania, szkolnego zestawu programów
nauczania, oceny dorobku zawodowego nauczycieli.
|
|
Stwarzanie okoliczności do udziału rodziców w
życiu szkoły
|
Organizowanie przez
wychowawców imprez o charakterze integracyjnym ( plany wychowawcze klas),
Organizowanie otwartych
imprez i uroczystości szkolnych zgodnie z kalendarzem imprez (informacja na
stronie internetowej),
Pomoc rodziców w opiece
nad dziećmi w czasie wyjść i wyjazdów poza teren szkoły oraz imprez na terenie
szkoły.
|
|
Udział rodziców we wspieraniu i motywowaniu
dzieci w nauce.
|
1. Poinformowanie
rodziców o założeniach oceniania kształtującego.
2. Udział rodziców w
realizacji kształcenia nauczania i
oceniania kształtującego.
|
|
4. Wspieranie rodziców w realizacji funkcji
wychowawczej i opiekuńczej.
Zadania
|
Sposoby
realizacji
|
Uwagi
|
Dostarczanie rodzicom wiedzy dotyczących rozwoju
dziecka
|
Pedagogizacja rodziców
poprzez:
a. Wykłady,
b. Zajęcia otwarte,
c. Organizowanie spotkań
ze specjalistami,
Zakup i udostępnianie rodzicom przydatnej
literatury
|
|
Doskonalenie umiejętności wychowawczych
|
Organizowanie warsztatów umiejętności
wychowawczych,
Udostępnianie informacji na temat instytucji
wspomagających rodziców w procesie wychowania
|
|
Współpraca w rozwiązywaniu sytuacji problemowych
|
Organizowanie
poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w środowisku szkoły, w tym:
kierowanie rodziców do instytucji udzielających pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, medycznej, itp.
|
|
Opracowanie planu wychowawczego
|
Powołanie zespołu do
spraw opracowania planu wychowawczego i profilaktyki- do 30 września
|
|
5.Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości
rodziców.
Zadania
|
Sposoby
realizacji
|
Uwagi
|
Angażowanie rodziców do wzbogacania oferty zajęć
pozalekcyjnych
|
Współtworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych
organizowanych na terenie szkoły, niepłatnych z budżetu szkoły.
|
|
Współpraca przy realizacji projektów
podnoszących jakość pracy szkoły,
|
Zapraszanie rodziców do udziału w pracach zespołów
zadaniowych realizujących projekty podnoszące jakość pracy szkoły
|
|
Korzystanie z wiedzy, zainteresowań i
umiejętności rodziców do podnoszenia jakości realizacji celów
dydaktyczno-wychowawczych_
|
Organizowanie spotkań z
ciekawymi ludźmi,
Organizowanie wycieczek
do zakładów pracy rodziców,
Organizowanie spotkań z
rodzicami mającymi ciekawe zainteresowania.
|
|
Program
współpracy z rodzicami pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców
|