|
Nasza szkoła rozpoczęła w roku
szkolnym 2016/2017 proces wdrażania edukacji opartej o Plan
Daltoński. Polega on na metodzie indywidualnej pracy uczniów.
Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst
(1887-1957).
Plan Daltoński
w
Zespole Szkół Publicznych w Szewnie
-SAMODZIELNOŚĆ
- WSPÓŁPRACA
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ŚWIATŁA
Czerwone światło w planie
daltońskim sygnalizuje samodzielną pracę ucznia.
Kiedy nauczyciel
„włączy” żółte, jest czas na rozmowę
ze swoim kolegą – partnerem.
Jeśli i
wtedy w zespołach nie udaje się zrozumieć polecenia, czy też go poprawnie
wykonać, jest czas na zielone światło, kiedy można, a
nawet trzeba poprosić o pomoc nauczyciela.
KORALE DALTOŃSKIE
Korale
działają na zasadzie zbliżonej do
sygnalizatora. Kiedy nauczycielka zakłada je na szyję, dzieci wiedzą, że jest
to dla nich znak do pracowania w ciszy, samodzielnie.
KOLORY
DNI I DYŻURY UCZNIÓW
Każdy
dzień tygodnia ma u nas swój kolor. Poniedziałek - czerwony, wtorek - niebieski, środa - fioletowa, czwartek – zielony, piątek – żółty.
Specjalny suwaczek z dniami
tygodnia pozwala dzieciom na zaznaczanie jaki mamy dzisiaj dzień. Dzięki temu,
że każdy dzień oznaczony jest innym kolorem, nawet najmłodsze dzieci mogą
zdobywać umiejętność identyfikowania dni tygodnia, zanim jeszcze nauczą się
rozpoznawać lub odczytywać ich nazwy. Starsi uczniowie pełnią dyżury.
ZEGAR
DALTOŃSKI
Papierowe zegary, wskazują czas na wykonanie danego
zadnia.
OBECNOŚĆ
Rano
po przyjściu do grupy, dzieci zaznaczają swoją obecność na specjalnej tablicy.
Dzięki tej czynności dzieci uczą się nie tylko obowiązkowości ale również
rozpoznawania poszczególnych liter alfabetu oraz zapisu swojego imienia.
KALENDARZ
POGODY
URODZINKI
Następnym
z zastosowanych elementów jest wizualizacja pór roku, miesięcy i urodzin
dzieci. Dzięki tej wizualizacji dzieci uczą się kolejności pór roku i miesięcy,
uczą się jakie miesiące zaliczamy do poszczególnych pór roku.
PRAWA,
LEWA RĘKA
PRACA W PARACH
Oprócz
dyżurnych w grupie zmieniających się co tydzień, wyznaczamy jedno – dwoje
dzieci, które w danym tygodniu pełnią funkcję naszych pomocników/ prawych rąk.
Odpowiedzialni są oni m. in. za zdyscyplinowanie grupy, pilnowanie prawidłowego
wypełniania przez dyżurnych swoich obowiązków czy pomocy innemu koledze z
grupy.
BUŹKI
ZACHOWAŃ
PLANOWANIE
CZASU
Do
planowania dnia, czyli co dzieci będą robić najpierw, a co potem, służą nam
obrazki z dziennymi rytmicznymi kartami. Dzieci same pilnują porządku dnia –
wystarczy, że spojrzą na tablicę, na której zawieszony jest plan w obrazkach i
już wiedzą, jaka aktywność będzie następna.
Oprócz rytmicznych kart stosujemy także papierowe zegary, wskazujące czas
rozpoczęcia danego zajęcia. Nad obrazkiem z symbolem aktywności umieszczona
jest tarcza z zaznaczoną godziną wykonywania danej czynności.
LISTY
DO PANI
WIZYTÓWKI
DODATKOWE
ZADANIA
|