a




























 


















wstecz
Językowe przygody – na zajęciach logopedycznych usprawniane będą narządy mowy. 
Zajęcia będą się odbywać w 4 grupach po 5 osób po 1 godzinie tygodniowo.
chlopiec
 Czerwiec 2011r.

Grupa trzylatków wykonywała ćwiczenia oddechowe, gimnastykowała narządy artykulacyjne. Dzieci utrwalały prawidłową realizację głosek.

Przez zabawy i wierszyki ćwiczyły słuch i poprawna artykulację głosek.

Dzieci z grupy 4-latków wykonywały ćwiczenia fonacyjne, oddechowe, ćwiczenia języka. Utrwalały poprawna artykulację głosek syczących.

Grupa 5-latków realizowała głoskę „ż” oraz „szcz” na podstawie wierszyków i zabaw. Ćwiczyły słuch mowny.

Na zajęciach indywidualnych dzieci w zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „sz”, „dz” i „z”, „cz” oraz głosek syczących i szumiących.



Maj  2011r.

Dzieci z grupy 3-latków wydłużały fazę oddechową. Ćwiczyły przeponę i narządy mowy. Wykonywały ćwiczenia pantomimiczne i relaksacyjne.

Grupa 4-latków wykonywała ćwiczenia słuchowe, oddechowe, dźwiękonaśladowcze. Na podstawie bajeczek, zagadek i wierszyków realizowały

głoski: „s”, „z” i „c”.

Dzieci z grup 5-latków ćwiczyły realizację głosek „sz” i „cz”.

 Na zajęciach indywidualnych dzieci w zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „c”, „ż” i „z”, „cz” oraz głosek syczących.



Kwiecień  2011r.

Grupa 3-latków. Dzieci za pomocą wierszyków i bajeczek ćwiczyły oddech i wzmacniały wydech. Utrwalały nawyk mówienia na wydechu. Pobudzały 

przeponę i gimnastykowały narządy mowy.

Grupa 4-latków podnosiła sprawność funkcjonowania słuchu, usprawniały koordynację wzrokowo – ruchową. Dzieci korygowały wymowę głoski „s”.

Dzieci z grup 5-latków na podstawie różnych wierszyków i zabaw uczyły się prawidłowej wymowy głosek syczących oraz głosek miękkich.

Na zajęciach indywidualnych dzieci w zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „c”, „ż” i „z”.



Marzec  2011r.

Dzieci z grupy 5-latków bawiły się w zabawę dźwiękonaśladowczą z wierszem „Ptasie radio” J. Tuwima. Gimnastykowały 

narządy artykulacyjne. Nauczyły się piosenki „Panie Janie”. Wykonywały ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne 

do realizacji głosek miękkich.

Dzieci z grupy 4-latków utrwalały siłę wydechu w zabawie z piórkiem i wiatraczkiem. Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe,

pogłębiały i wydłużały siłę wydechu. Wzbogacały zasób słownikowy w oparciu o wiersz „Skarby Szymka”. Ćwiczyły narządy

artykulacyjne na podstawie bajek.

Dzieci z grupy 3-latków różnicowały fazy oddechowe, wykonywały ćwiczenia słuchowe i fonacyjne na podstawie wiersza. Utrwaliły

nawyk oddychania przez nos. Gimnastykowały narządy artykulacyjne. Wzmacniały siłę wydechu, utrwalały prawidłową realizację spółgłosek.

Na zajęciach indywidualnych realizowały głoski „ż”, „c”, „sz” - „s”


Luty  2011r.

Dzieci z grup 5-latków utrwalały głoskę „z”,  „c”, „dz”. Przez zabawy i ćwiczenia utrwalały realizację głosek syczących.

Dzieci z grupy 4-latków usprawniały artykulatory , utrwalały prawidłowy tor oddechowy i rozwijały słuch fonematyczny

oraz motorykę artykulacyjną. Ćwiczyły narządy mowy i rozwijały mowę czynną.

Dzieci z grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia oddechowe, bawiły się narządami artykulacyjnymi. Ćwiczyły przeponę, 

wykonywały ćwiczenia oddechowe oraz narządów mowy. Kształtowały słuch mowny. Wykonywały ćwiczenia fonacyjne.

Podczas zajęć indywidualnych realizowały głoski „s”, „sz”, „ż” w ciągach wyrazowo- zdaniowych.



Styczeń 2011r.

Dzieci z grupy 3-latków bawiły się w zabawę oddechową „Wąż”, ćwiczyły narządy mowy i wykonywały ćwiczenia słuchowe”.

Za pomocą  wierszyków i bajeczek ćwiczyły narządy artykulacyjne, wykonywały ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia słuchu fonetycznego.

Dzieci z grupy 4-latków kształtowały uwagę słuchową, wzbogacały zasób słownictwa czynnego. Rozwijały słuchową pamięć słowną

i koordynację uwagi. Dzieci ćwiczyły artykulację głoski „sz” w izolacji i sylabach. Ćwiczyły też słuch fonemacyjny i wykonywały ćwiczenia

oddechowe.

Dzieci z grup 5-latków bawiły się w zabawy z rytmem i ze słowami. Wykonywały ćwiczenia logorytmiczne i usprawniające narządy 
artykulacyjne do realizacji głosek syczących.
Na zajęciach indywidualnych dzieci według potrzeb realizowały głoski „s” i „sz”.




Grudzień 2010r.

Dzieci z grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych podczas zabaw. Bawiły się też w zabawę słuchową.

Wymawiały na wydechu samogłoskę a – zabawa „Usypiamy lalkę”. Nauczyły się też wierszyka „Kotki”

Grupa 4-latków doskonaliła prawidłowy sposób oddychania, ćwiczyły słuch fonematyczny. Dzieci usprawniały motorykę narządów

artykulacyjnych. Układały narządy artykulacyjne do wymowy głoski „sz”. Uczyły się piosenki „Wesołe słowa”.

Dzieci z grupy 5-latków bawiły się w zabawy ortofoniczne, zabawy z wykorzystaniem obrazków i ilustracji. Łączyły tekst z elementami 

ruchowymi i rytmicznymi. Różnicowały głoski „p-b”. Na zajęciach indywidualnych dzieci ćwiczyły w zależności od potrzeb realizację głosek:

„s” w śródgłosie, „sz” w wygłosie, „sz” w śródgłosie.



Listopad 2010r.

Grupa 3-latków. Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe: „Czyj wiatraczek kręci się najdłużej?” oraz ćwiczenia narządów

mowy na podstawie bajeczki „ Krasnoludek w buzi”. Dzieci bawiły się wykorzystując słomkę – „Robimy w wodzie dołek” 

oraz gimnastykowały narządy mowy przy zabawach. Bawiły się również w zabawę słuchowo – ruchową.

Grupa 4-latków wykonywała ćwiczenia podnoszące sprawność motoryczna narządów mowy. Słuchając wiersza „Chory kotek” 

dzieci rozwijały mowę czynną.  Wykonywały ćwiczenia mobilizujące aparat mowy, usprawniające narządy mowy. Dokonywały 

słuchowej analizy wyrazów.

Dzieci z grupy 5-latków wyodrębniały sylaby w wyrazach, ćwiczyły przeponę przez zabawę ze śmiechem. Recytowały

rymowanki i wierszyki.

Na zajęciach indywidualnych dzieci w zależności od potrzeb realizowały głoski: „sz” w nagłosie i „s” w nagłosie.



Październik 2010r.

Dzieci z grup 5-latków naśladowały sposób posługiwania się różnymi przedmiotami. Przez rozpoznawanie i naśladowanie 

dźwięków i odgłosów z otoczenia ćwiczyły słuch fonematyczny. Wysłuchiwały i naśladowały dźwięki ze względu na natężenie i tempo.

Bawiły się zdaniami wyodrębniając wyrazy. Dzieci z grupy czterolatków wykonywały ćwiczenia oddechowe, łącząc je z ruchami rąk,

nóg i tułowia. Wykonywały ćwiczenia dialogowe, rozmawiając na temat bezpieczeństwa.

Wzmacniały również mięśnie artykulacyjne, wykonywały ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczyły wymowę samogłosek .

Dzieci z grupy 3-latków ćwiczyły fazy długiego wydechu w zabawie "Nadmuchujemy balony". Podczas zajęć wykonywały również 

ćwiczenia słuchowe.

Na zajęciach indywidualnych dzieci wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych przygotowujące do realizacji głosek szumiących.

Uczyły się poprawnej wymowy głosek "s" i "sz".




Wrzesień 2010r.

Dzieci z grup 5-latków zostały poddane diagnozie w celu rozpoznania zakłóceń językowych  wykonywały zabawy, ćwiczenia i gry

 językowe. Głośno i wyraźnie wymawiały samogłoski. Brały udział w zabawach z użyciem samogłosek i spółgłosek.

Dzieci z grupy czterolatków rozwijały koordynację słuchowo - ruchową podczas zabawy "Poznaj mnie". Poznawały części ludzkiego ciała,

ze szczególnym uwzględnienie narządów

artykulacyjnych. Dzieci wykonywały ćwiczenia słownikowe - kojarzyły pojęcia poprzez uzupełnianie zdań.

Dzieci z grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia oddechowe podczas zabaw "Chłodzimy gorącą zupę" i "Wąchamy kwiaty" 

oraz usprawniały narządy artykulacyjne przy bajce „Domek na koguciej nóżce". Na podstawie wiersza "Kapanie" dzieci

usprawniały słuch mowny i narządy artykulacyjne. Przez bajeczkę "Języczek wędrowniczek” dzieci poznały budowę aparatu mowy.

Na zajęciach indywidualnych dzieci wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych przygotowujące do realizacji głosek szumiących. 

Uczyły się poprawnej wymowy głosek "s" i "sz".



Czerwiec 2010r.

Na zajęciach indywidualnych dzieci ćwiczyły różnicowanie dźwięków opozycyjnych „ż – z”.

Grupa trzylatków wykonywała ćwiczenia usprawniające narządy mowy, artykulacyjne i słuchowe.  Bawiły się

w zabawy dźwiękonaśladowcze.

Dzieci z grupy 4-latków utrwalały prawidłową wymowę głosek syczących, rozwijały myślenie przyczynowo – 

skutkowe oraz analizę wzrokową. Powtarzały także prawidłową realizację głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”.

Grupa 5-latków realizowała głoskę „dz” na podstawie wierszyków i zabaw. Utrwalały również prawidłową 

realizację głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”.


Maj 2010r.

Na zajęciach indywidualnych dzieci ćwiczyły realizację głoski  „ż” w śródgłosie.

Dzieci z grupy 3-latków powtarzały wyrazy dźwiękonaśladowcze, wykonywały ćwiczenia ortofoniczne, 

a także usprawniały motorykę narządów mowy.

Grupa 4-latków kształtowała słuch mowny, ćwiczyła język oraz utrwalała prawidłową wymowę głosek syczących.

Dzieci z grupy 5-latków ćwiczyły analizę i syntezę wzrokową głoski „c” i uczyły się prawidłowej realizacji 

głoski „z”.


Kwiecień 2010r.

Grupa 3-latków. Dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające wargi, czubek i tylną część języka, utrwalały 

prawidłową wymowę  głosek „k” i „p” oraz nawyk mówienia na wydechu.

Grupa 4-latków wykonywała ćwiczenia fonacyjne i oddechowe. Podczas różnorodnych zabaw dzieci usprawniały 

wargi i żuchwy.

Dzieci z grupy 5-latków na podstawie różnych wierszyków i zabaw uczyły się prawidłowej wymowy głoski „c”.

Na zajęciach indywidualnych dzieci wywoływały głoskę „ż” w izolacji, z samogłoskami i w nagłosie.


Marzec 2010r.

Podczas ćwiczeń z wykorzystaniem wierszyków dzieci korygowały sposób wymowy głosek  „z”,  „s” „c”. 

Kształtowały słuch mowny, wykonywały ćwiczenia pobudzające do pracy przeponę. Dzieci rozpoznawały

i naśladowały głosy zwierząt.

Luty  2010r.

Podczas ćwiczeń z wykorzystaniem wierszyków dzieci korygowały sposób wymowy głosek  „sz” i „s”, „f”

i „w”, „p” i „b”. Usprawniały artykulatory oraz kształtowały analizę i syntezę słuchową.    

Styczeń 2010r.

Dzieci powtarzając wierszyki i bajeczki uczyły się poprawnie wymawiać głoski: „dz”,”s”, „sz”.

Realizowały głoski syczące, pogłębiały oddech i usprawniały wargi, żuchwy i podniebienie miękkie.

Na zajęciach indywidualnych dzieci uczyły się poprawnie wymawiać głoskę „sz”.

Grudzień 2009r.

Podczas ćwiczeń z wykorzystanie wierszyków dzieci korygowały sposób wymowy głosek  „z” i „c”. 

Listopad 2009r.

Dzieci powtarzając wierszyki i bajeczki wydłużały fazy oddechowe, wykonywały ćwiczenia oddechowe,

usprawniały artykulatory.

Na zajęciach indywidualnych dzieci uczyły się poprawnie wymawiać głoskę „sz”.


Październik 2009r.

Zakupiono zeszyty ćwiczeń logopedycznych. Od 1 października systematycznie odbywają się zajęcia

logopedyczne w grupach: 2 grupy pięciolatków, 1 grupa trzylatków, 1 grupa czterolatków 

oraz 10 godzin zajęć indywidualnych. W grupie trzylatków dokonano diagnostyki - rozpoznania 

zakłóceń lub zaburzeń językowych.

Przeprowadzono ćwiczenia fonacyjne i głosowe; pogłębianie oddechu i wzmacnianie

siły wydechu na podstawie wiersza "Mocne dmuchanie". Przeprowadzono ćwiczenia

utrwalające prawidłową wymowę samogłoski "a" w wierszyku "Pachnące róże".

Przeprowadzono zabawy z samogłoską "o"; utrwalano nawyk oddychania przez nos na

podstawie wierszyka "pachnąca łąka". W grupie czterolatków dokonano diagnostyki -

rozpoznania zakłóceń lub zaburzeń językowych. Przeprowadzono ćwiczenia mobilizujące

aparat oddechowy - zabawy "Wesołe wiatraczki", "Mecz ping-pongowy". Łączono

ćwiczenia oddechowe z ruchami rąk, nóg i tułowia w zabawie "Harmonijka" oraz

ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem i śpiewaniem - wiersz "Orkiestra" i

Papużka". Została przeprowadzona diagnoza – rozpoznanie zakłóceń lub zaburzeń

językowych w 2 grupach pięciolatków. Wykonywano ćwiczenia oddechowe – „Deszcz”,

przeprowadzono rozmowę nt. „Czy lubimy chorować?” oraz ćwiczenia usprawniające

artykulatory. Wykonywano ćwiczenia słuchowe: „Masz i dasz” oraz ćwiczenia

usprawniające artykulatory i oddechowe na podstawie bajeczki „Chory pan Języczek”.

Wykonywano ćwiczenia w wymawianiu samogłosek na podstawie materiału

obrazkowego.

10 dzieci korzysta z indywidualnej pomocy logopedy.Każde z dzieci podczas 1 godziny 

indywidualnych zajęć wykonywało zabawy, ćwiczenia i gry oddechowe, zabawy z samogłoskami

na materiale obrazkowym oraz ćwiczenia przygotowujące do realizacji głoski „sz”.

belka