- Językowe przygody – na
zajęciach logopedycznych usprawniane będą narządy mowy.
- Zajęcia będą się odbywać w 4 grupach
po 5 osób po 1 godzinie tygodniowo.
Czerwiec 2011r.
Grupa trzylatków wykonywała
ćwiczenia oddechowe, gimnastykowała narządy artykulacyjne. Dzieci utrwalały
prawidłową realizację głosek.
Przez zabawy i wierszyki ćwiczyły słuch i
poprawna artykulację głosek.
Dzieci z grupy 4-latków wykonywały
ćwiczenia fonacyjne, oddechowe, ćwiczenia języka. Utrwalały poprawna
artykulację głosek syczących.
Grupa 5-latków realizowała
głoskę „ż” oraz „szcz” na podstawie wierszyków i zabaw. Ćwiczyły słuch mowny.
Na zajęciach indywidualnych
dzieci w zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „sz”, „dz” i „z”,
„cz” oraz głosek syczących i szumiących.
Maj 2011r.
Dzieci z grupy 3-latków wydłużały
fazę oddechową. Ćwiczyły przeponę i narządy mowy. Wykonywały ćwiczenia
pantomimiczne i relaksacyjne.
Grupa 4-latków wykonywała
ćwiczenia słuchowe, oddechowe, dźwiękonaśladowcze. Na podstawie bajeczek,
zagadek i wierszyków realizowały
głoski: „s”, „z” i „c”.
Dzieci z grup 5-latków ćwiczyły realizację
głosek „sz” i „cz”.
Na zajęciach indywidualnych dzieci w
zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „c”, „ż” i „z”, „cz” oraz
głosek syczących.
Kwiecień 2011r.
Grupa 3-latków. Dzieci za pomocą
wierszyków i bajeczek ćwiczyły oddech i wzmacniały wydech. Utrwalały nawyk
mówienia na wydechu. Pobudzały
przeponę i gimnastykowały narządy mowy.
Grupa 4-latków podnosiła
sprawność funkcjonowania słuchu, usprawniały koordynację wzrokowo – ruchową.
Dzieci korygowały wymowę głoski „s”.
Dzieci z grup 5-latków na
podstawie różnych wierszyków i zabaw uczyły się prawidłowej wymowy głosek
syczących oraz głosek miękkich.
Na zajęciach indywidualnych
dzieci w zależności od wad wymowy ćwiczyły realizację głosek „c”, „ż” i „z”.
Marzec 2011r.
Dzieci z grupy 5-latków bawiły się w zabawę
dźwiękonaśladowczą z wierszem „Ptasie radio” J. Tuwima. Gimnastykowały
narządy
artykulacyjne. Nauczyły się piosenki „Panie Janie”. Wykonywały ćwiczenia
usprawniające narządy artykulacyjne
do realizacji głosek miękkich.
Dzieci z grupy 4-latków utrwalały siłę wydechu w zabawie z
piórkiem i wiatraczkiem. Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe,
pogłębiały i
wydłużały siłę wydechu. Wzbogacały zasób słownikowy w oparciu o wiersz „Skarby
Szymka”. Ćwiczyły narządy
artykulacyjne na podstawie bajek.
Dzieci z grupy 3-latków różnicowały fazy oddechowe,
wykonywały ćwiczenia słuchowe i fonacyjne na podstawie wiersza. Utrwaliły
nawyk
oddychania przez nos. Gimnastykowały narządy artykulacyjne. Wzmacniały siłę
wydechu, utrwalały prawidłową realizację spółgłosek.
Na zajęciach indywidualnych realizowały głoski „ż”, „c”,
„sz” - „s”
Luty 2011r.
Dzieci z grup 5-latków utrwalały głoskę „z”, „c”, „dz”. Przez zabawy i ćwiczenia utrwalały
realizację głosek syczących.
Dzieci z grupy 4-latków usprawniały artykulatory , utrwalały
prawidłowy tor oddechowy i rozwijały słuch fonematyczny
oraz motorykę
artykulacyjną. Ćwiczyły narządy mowy i rozwijały mowę czynną.
Dzieci z grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia oddechowe,
bawiły się narządami artykulacyjnymi. Ćwiczyły przeponę,
wykonywały ćwiczenia
oddechowe oraz narządów mowy. Kształtowały słuch mowny. Wykonywały ćwiczenia
fonacyjne.
Podczas zajęć indywidualnych realizowały głoski „s”, „sz”,
„ż” w ciągach wyrazowo- zdaniowych.
Styczeń 2011r.
Dzieci z grupy 3-latków bawiły się w zabawę oddechową „Wąż”,
ćwiczyły narządy mowy i wykonywały ćwiczenia słuchowe”.
Za pomocą wierszyków i bajeczek ćwiczyły narządy
artykulacyjne, wykonywały ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia słuchu fonetycznego.
Dzieci z grupy 4-latków kształtowały uwagę słuchową,
wzbogacały zasób słownictwa czynnego. Rozwijały słuchową pamięć słowną
i
koordynację uwagi. Dzieci ćwiczyły artykulację głoski „sz” w izolacji i
sylabach. Ćwiczyły też słuch fonemacyjny i wykonywały ćwiczenia
oddechowe.
Dzieci z grup 5-latków bawiły się w zabawy z rytmem i ze
słowami. Wykonywały ćwiczenia logorytmiczne i usprawniające narządy
artykulacyjne do realizacji głosek syczących.
Na zajęciach indywidualnych dzieci według potrzeb
realizowały głoski „s” i „sz”.
Grudzień 2010r.
Dzieci z grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia narządów
artykulacyjnych podczas zabaw. Bawiły się też w zabawę słuchową.
Wymawiały na
wydechu samogłoskę a – zabawa „Usypiamy lalkę”. Nauczyły się też wierszyka
„Kotki”
Grupa 4-latków doskonaliła prawidłowy sposób oddychania,
ćwiczyły słuch fonematyczny. Dzieci usprawniały motorykę narządów
artykulacyjnych. Układały narządy artykulacyjne do wymowy głoski „sz”. Uczyły
się piosenki „Wesołe słowa”.
Dzieci z grupy 5-latków bawiły się w zabawy ortofoniczne,
zabawy z wykorzystaniem obrazków i ilustracji. Łączyły tekst z elementami
ruchowymi i rytmicznymi. Różnicowały
głoski „p-b”. Na zajęciach indywidualnych dzieci
ćwiczyły w zależności od
potrzeb realizację głosek:
„s” w śródgłosie, „sz” w wygłosie, „sz” w śródgłosie.
Listopad 2010r.
Grupa 3-latków. Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe: „Czyj
wiatraczek kręci się najdłużej?” oraz ćwiczenia narządów
mowy na podstawie
bajeczki „ Krasnoludek w buzi”. Dzieci bawiły się wykorzystując słomkę –
„Robimy w wodzie dołek”
oraz gimnastykowały narządy mowy przy zabawach. Bawiły
się również w zabawę słuchowo – ruchową.
Grupa 4-latków wykonywała ćwiczenia podnoszące sprawność
motoryczna narządów mowy. Słuchając wiersza „Chory kotek”
dzieci rozwijały mowę
czynną. Wykonywały ćwiczenia
mobilizujące aparat mowy, usprawniające narządy mowy. Dokonywały
słuchowej
analizy wyrazów.
Dzieci z grupy 5-latków wyodrębniały sylaby w wyrazach,
ćwiczyły przeponę przez zabawę ze śmiechem. Recytowały
rymowanki i wierszyki.
Na zajęciach indywidualnych dzieci w zależności od potrzeb
realizowały głoski: „sz” w nagłosie i „s” w nagłosie.
Październik 2010r.
Dzieci
z grup 5-latków naśladowały sposób posługiwania się różnymi przedmiotami. Przez rozpoznawanie
i naśladowanie
dźwięków i odgłosów z otoczenia ćwiczyły słuch fonematyczny.
Wysłuchiwały i naśladowały dźwięki ze względu na natężenie i tempo.
Bawiły się zdaniami wyodrębniając wyrazy. Dzieci
z grupy czterolatków wykonywały ćwiczenia oddechowe, łącząc je z ruchami rąk,
nóg i tułowia.
Wykonywały ćwiczenia dialogowe, rozmawiając na temat bezpieczeństwa.
Wzmacniały
również mięśnie artykulacyjne, wykonywały ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczyły
wymowę samogłosek .
Dzieci
z grupy 3-latków ćwiczyły fazy długiego wydechu w zabawie "Nadmuchujemy
balony". Podczas zajęć wykonywały również
ćwiczenia słuchowe.
Na
zajęciach indywidualnych dzieci wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych przygotowujące
do realizacji głosek szumiących.
Uczyły się poprawnej wymowy głosek "s"
i "sz".
Wrzesień 2010r.
Dzieci z
grup 5-latków zostały poddane diagnozie w celu rozpoznania zakłóceń językowych
wykonywały zabawy, ćwiczenia i gry
językowe. Głośno i wyraźnie wymawiały
samogłoski. Brały udział w zabawach z użyciem samogłosek i spółgłosek.
Dzieci z
grupy czterolatków rozwijały koordynację słuchowo - ruchową podczas zabawy
"Poznaj mnie". Poznawały części ludzkiego ciała,
ze szczególnym
uwzględnienie narządów
artykulacyjnych.
Dzieci wykonywały ćwiczenia słownikowe - kojarzyły pojęcia poprzez uzupełnianie
zdań.
Dzieci z
grupy 3-latków wykonywały ćwiczenia oddechowe podczas zabaw "Chłodzimy gorącą
zupę" i "Wąchamy kwiaty"
oraz usprawniały narządy artykulacyjne
przy bajce „Domek na
koguciej nóżce". Na podstawie wiersza "Kapanie" dzieci
usprawniały słuch mowny i
narządy artykulacyjne. Przez bajeczkę "Języczek wędrowniczek” dzieci
poznały budowę
aparatu mowy.
Na zajęciach
indywidualnych dzieci wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych przygotowujące
do realizacji głosek szumiących.
Uczyły się poprawnej wymowy głosek "s" i
"sz".
Czerwiec 2010r.
Na zajęciach indywidualnych dzieci ćwiczyły różnicowanie
dźwięków opozycyjnych „ż – z”.
Grupa trzylatków wykonywała ćwiczenia usprawniające narządy
mowy, artykulacyjne i słuchowe. Bawiły
się
w zabawy dźwiękonaśladowcze.
Dzieci z grupy 4-latków utrwalały prawidłową wymowę głosek
syczących, rozwijały myślenie przyczynowo –
skutkowe oraz analizę wzrokową.
Powtarzały także prawidłową realizację głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”.
Grupa
5-latków realizowała głoskę „dz” na podstawie
wierszyków
i zabaw. Utrwalały również prawidłową
realizację głosek:
„s”, „z”, „c”, „dz”.
Maj 2010r.
Na zajęciach indywidualnych dzieci ćwiczyły realizację
głoski „ż” w śródgłosie.
Dzieci z grupy 3-latków powtarzały wyrazy dźwiękonaśladowcze,
wykonywały ćwiczenia ortofoniczne,
a także usprawniały motorykę narządów mowy.
Grupa 4-latków kształtowała słuch mowny, ćwiczyła język oraz
utrwalała prawidłową wymowę głosek syczących.
Dzieci z grupy 5-latków ćwiczyły analizę i syntezę wzrokową
głoski „c” i uczyły się prawidłowej realizacji
głoski „z”.
Kwiecień 2010r.
Grupa 3-latków. Dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające
wargi, czubek i tylną część języka, utrwalały
prawidłową wymowę głosek „k” i „p” oraz nawyk mówienia na
wydechu.
Grupa 4-latków wykonywała ćwiczenia fonacyjne i oddechowe.
Podczas różnorodnych zabaw dzieci usprawniały
wargi i żuchwy.
Dzieci z grupy 5-latków na podstawie różnych wierszyków i
zabaw uczyły się prawidłowej wymowy głoski „c”.
Na zajęciach indywidualnych dzieci wywoływały głoskę „ż” w
izolacji, z samogłoskami i w nagłosie.
Marzec 2010r.
Podczas
ćwiczeń z wykorzystaniem wierszyków dzieci korygowały sposób wymowy głosek „z”,
„s” „c”.
Kształtowały słuch mowny, wykonywały ćwiczenia pobudzające do
pracy przeponę. Dzieci rozpoznawały
i naśladowały głosy zwierząt.
Luty 2010r.
Podczas
ćwiczeń z wykorzystaniem wierszyków dzieci korygowały sposób wymowy głosek „sz” i „s”, „f”
i „w”, „p” i „b”. Usprawniały
artykulatory oraz kształtowały analizę i syntezę słuchową.
Styczeń 2010r.
Dzieci powtarzając wierszyki i bajeczki uczyły się poprawnie wymawiać
głoski: „dz”,”s”, „sz”.
Realizowały głoski syczące, pogłębiały oddech i
usprawniały wargi, żuchwy i podniebienie miękkie.
Na zajęciach indywidualnych dzieci uczyły się poprawnie wymawiać głoskę
„sz”.
Grudzień 2009r.
Podczas ćwiczeń z wykorzystanie wierszyków dzieci korygowały sposób
wymowy głosek „z” i „c”.
Listopad 2009r.
Dzieci powtarzając wierszyki i bajeczki wydłużały fazy oddechowe,
wykonywały ćwiczenia oddechowe,
usprawniały artykulatory.
Na zajęciach indywidualnych dzieci uczyły się poprawnie wymawiać głoskę
„sz”.
Październik 2009r.
Zakupiono zeszyty ćwiczeń logopedycznych. Od 1
października systematycznie odbywają się zajęcia
logopedyczne w grupach: 2
grupy pięciolatków, 1 grupa trzylatków, 1 grupa czterolatków
oraz 10 godzin
zajęć indywidualnych. W grupie trzylatków dokonano diagnostyki - rozpoznania
zakłóceń lub zaburzeń językowych.
Przeprowadzono ćwiczenia fonacyjne i głosowe;
pogłębianie oddechu i wzmacnianie
siły wydechu na podstawie wiersza "Mocne
dmuchanie". Przeprowadzono ćwiczenia
utrwalające prawidłową wymowę samogłoski
"a" w wierszyku "Pachnące róże".
Przeprowadzono zabawy z samogłoską "o";
utrwalano nawyk oddychania przez nos na
podstawie wierszyka "pachnąca łąka". W
grupie czterolatków dokonano diagnostyki -
rozpoznania zakłóceń lub zaburzeń językowych.
Przeprowadzono ćwiczenia mobilizujące
aparat oddechowy - zabawy "Wesołe
wiatraczki", "Mecz ping-pongowy". Łączono
ćwiczenia oddechowe z ruchami rąk, nóg i tułowia w
zabawie "Harmonijka" oraz
ćwiczenia oddechowe związane z mówieniem i
śpiewaniem - wiersz "Orkiestra" i
Papużka". Została przeprowadzona diagnoza –
rozpoznanie zakłóceń lub zaburzeń
językowych w 2 grupach pięciolatków. Wykonywano
ćwiczenia oddechowe – „Deszcz”,
przeprowadzono rozmowę nt. „Czy lubimy chorować?”
oraz ćwiczenia usprawniające
artykulatory. Wykonywano ćwiczenia słuchowe: „Masz
i dasz” oraz ćwiczenia
usprawniające artykulatory i oddechowe na
podstawie bajeczki „Chory pan Języczek”.
Wykonywano ćwiczenia w wymawianiu samogłosek na
podstawie materiału
obrazkowego.
10 dzieci korzysta z indywidualnej pomocy
logopedy.Każde z dzieci podczas 1 godziny
indywidualnych zajęć wykonywało
zabawy, ćwiczenia i gry oddechowe, zabawy z samogłoskami
na materiale
obrazkowym oraz ćwiczenia przygotowujące do realizacji głoski „sz”.
|