Klub Małego
Ortofanka
Od 1 marca 2007r. w naszej szkole w ramach
projektu Świętokrzyskiej
Kuźni Pomysłów
działa Klub Małego
Ortofanka . Na zajęciach
prowadzonych przez panie: Annę Stachurską i Dorotę
Lasek, dzieci
nauczania zintegrowanego mają możliwość
wyrównywania braków w wiadomościach i
umiejętnościach z
zakresu ortografii, kształtowania umiejętności samodzielnego
rozwiązywania prostych
problemów przy użyciu komputera.
Klub
Małego Ortofanka ułatwia rozbudzenie zainteresowań ortograficznych,
doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni, analizowania trudnosci
ortograficznych, kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowanego
wysiłku
intelektualnego. Korzystanie z zasobów internetowych oraz
multimedialnych programów
sprawia, że nauka ortografii staje się ciekawa i pasjonująca. Niezbędne
okazało
się też ukazanie możliwości komputera
jako użytecznego narzędzia w pracy, nauce i zabawie.
Jednym
z zadań współczesnej
szkoły jest przygotowanie uczniów do życia
w społeczeństwie informacyjnym. W
obecnych czasach komputer stał się nieodzownym
elementem otaczającego
świata. Dlatego na
szczególną uwagę zasługuje
zaznajamianie dzieci z komputerem już od najmłodszych lat.
Najmłodsze dzieci uczą się rysować i
pisać. Wyprawę w
tajemniczy i nieznany świat
komputerów rozpoczynają od gier i zabaw. Poprzez te formy zajęć, na początkowym etapie
kształcenia, uczniowie
samoczynnie przyswajają sobie podstawową wiedzę z zakresu
technologii
informacyjnej. Ponadto dzieci na zajęciach utrwalają,
pogłębiają i poszerzają
swoje wiadomości z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej,
społeczno -
przyrodniczej i plastycznej
Zajęcia
Klubu Małego Ortofanka, prowadzone przez panie: Annę Stachurską
i Dorotę Lasek
, cieszą
się w naszej szkole wielkim
zainteresowaniem. Odbywają się we wtorki o godz. 7.30 i
11.25, a uczniowie
chętnie na nie uczęszczają.
Zajęcia z komputerem są
atrakcyjnym, bezstresowym, pamięciowo -
wzrokowym
sposobem uczenia się
pisowni. Kształcą funkcje
wzrokowe, słuchowe i motoryczne, doskonalą
umiejętność czytania,
systematycznie ćwiczą uwagę, pomagają również
przezwyciężać trudności.
We
wrześniu
zajęcia
dotyczyły nabywania
umiejętności
poprawnego uruchamiania programów
edukacyjnych
z różnych dziedzin. Dzieci
zostały wyposażone w umiejętność
obsługi komputera oraz bezpiecznego i higienicznego korzystania z
niego. Pisały
komputerowe spocone
dyktando, uzupełniały
krzyżówki ortograficzne.
Głównym
celem zajęć było mobilizowanie uczniów
do wykorzystania
posiadanej wiedzy w praktyce. Komputer został wykorzystany
nie tylko do zabawy, ale także
wspomagał
naukę ortografii. Uczniowie obsługiwali
encyklopedię multimedialną.
W
październiku
dzieci
wykorzystywały programy multimedialne w pracy nad pisownią
wyrazów z trudnościami
ortograficznymi .
Układały
i zapisywały rymowanki, rebusy i
wierszyki ortograficzne. Uzupełniały zdania z
wyrazami z trudnościami
ortograficznymi.
W
listopadzie dzieci układały i zapisywały rymowanki, rebusy
i
wierszyki ortograficzne. Wykorzystywały w swej pracy multimedialne
słowniki
ortograficzne. Doskonaliły pisownię wyrazów wielką literą
oraz pisownię wyrazów
z „ó” wymiennym i niewymiennym.
W grudniu uczniowie
uzupełniali zdania
wyrazami z trudnościami
ortograficznymi, rozwiązywali krzyżówki i rebusy
ortograficzne. Doskonalili
umiejętność wyszukiwania haseł w multimedialnych słownikach
ortograficznych.
W
styczniu
członkowie Klubu małego Ortofanka projektowali
znaki bezpieczeństwa związane z feryjnymi przestrogami. Ilustrowali wyrazy o trudnej
pisowni, uzupełniali
kolorowanki ortograficzne. Wykorzystywali w swej pracy multimedialne
słowniki
ortograficzne.
W
lutym
dzieci rysowały swój portret „Ja za dwadzieścia
lat”.
Przygotowywały zaproszenia na przyjecie urodzinowe. Rysowały ptaka
– dziwaka i
opisywały go w edytorze tekstowym WORD. Projektowały kącik zieleni w
otoczeniu
szkoły. Uzupełniały krzyżówki ortograficzne i doskonaliły
pisownię wyrazów
z „ó” niewymiennym.
Zespół folklorystyczny
Szewnianeczki
Zespół
kultywuje zwyczaje świętokrzyskie. W marcu uczniowie zapoznawali
się z obyczajami wielkanocnymi.
Skarbnicą wiedzy w tej dziedzinie są Panie z
KGW w Szewnie, które przekazują tradycje młodym
regionalistom. Zespół
przygotował również piękne przedstawienie pt.
„Wielkanocne obyczaje”,
które zachwyciło społeczność powiatu ostrowieckiego, bowiem
zostało one
przedstawione na IV Gminnym Jarmarku Wielkanocnym.
W kwietniu
zespół pracował nad doskonaleniem przedstawienia
„Zwyczaje wielkanocne”.
Szewnianeczki
wprawiły w zachwyt swoim występem
uczniów naszej szkoły oraz ich
rodziców.
W
maju mozolna
praca. Nauka piosenek gwarą „Gdzie się podziały?”
oraz „Całym swym sercem” jest
bardzo trudna. Opracowywanie scenariusza związanego z
dożynkami pt. „Plon
niesiemy plon” budzi wiele emocji.
W
czerwcu zespół
ciężko pracował nad przyswojeniem scenariusza pt.
”Wiązanka
Świętokrzyska”, który
zaprezentowany został społeczności Gminy
Bodzechów na Pikniku Europejskim, bo przecież ważna jest
wiedza o krajach Unii
Europejskiej, ale najważniejsze są korzenie.
W
nagrodę za efektywny rok pracy -
14 czerwca Szewnianeczki wybrały się na całodniową wycieczkę do
gospodarstwa
agroturystycznego mieszczącego się w Sarnówku. Największą atrakcją dla
dzieci okazało się młócenie zboża cepami i
mielenie zboża żarnami.
W
dniu 31 października nasza
szkoła tętniła radością i gwarem. Jak co roku, już po raz
kolejny odbywało się
w niej Słoneczne Święto Jesieni. Uczniowie szkolnego
zespołu "Szewnianeczki" powstałego
pod patronem Pani
Dyrektor Małgorzaty
Turczyńskiej -
krzewicielki regionalizmu i jego tradycji, wyeksponowali piękno
jesiennego pejzażu. Tego dnia
zajęcia lekcyjne przybrały odmienny charakter.
Zespół
folklorystyczny pod opieką pań: Haliny Dziewięckiej,
Eweliny Rybusińskiej i Katarzyny Tkaczyk zaprezentował
niezwykle
ciekawy scenariusz dawnych wykopków. Uczniowie
naszej
szkoły mieli okazję zapoznać się z prac ludu wiejskiego podczas dawnego
zbierania ziemniaków i obejrzeć scenariusz napisany typową gwarą świętokrzyską.
We
wrześniu uczniowie uczyli się tekstów scenariusza
„Dożynki” ze
szczególnym naciskiem na tradycyjną gwarę świętokrzyską, . Uwieńczeniem pracy była
prezentacja w
Gminnych Dożynkach w Gromadzicach.
Występ odbył
się przed szeroką publicznością całej
Gminy Bodzechów, władz oświatowych, władz gminnych oraz
powiatowych. Swoim
występem uhonorowały całoroczny trud rolników oraz sprawiły
radość wszystkim
zebranym gościom. Zespół zaprezentował repertuar pt:
”Dożynki” obfitujący w
dialogi i przyśpiewki przedstawione w świętokrzyskiej gwarze. Występ
podobał
się wszystkim zebranym, czego dowodem były gromkie brawa.
W ramach działalności zespołu trwają prace mające
przyczynić się do powstania kącika regionalnego. Członkowie zespołu pod
opieką
opiekunów wykonują rekwizyty związane z kulturą ludową
naszego regionu.
W październiku dzieci
uczyły się składać i łączyć pająka z
przygotowanych elementów, wykonywały kwiaty z bibuły do
kącika regionalnego.
Szewnianeczki
uczyły się tekstów scenariusza „Wykopki”
ze szczególnym naciskiem na umiejętność wypowiedzi gwarą
naszego regionu.
W listopadzie „Szewnianeczki” nadal bardzo prężnie
pracowały nad zgłębianiem dawnej kultury. Odbyło się bardzo dużo, bo aż dziewięć spotkań. Jego
praca skupiła się głównie na przygotowaniu dwóch występów związanych z Świętami
Bożego Narodzenia: „Kolędników” i „Zwyczajów bożonarodzeniowych”.
W grudniu „Młodzi regionaliści” nadal wytrwale pracowali ale efekty ich pracy mogli zobaczyć inni. Swoje zdolności aktorskie zaprezentowali na spotkaniu wigilijnym dla
osób chorych w hotelu „Gromada” w Ostrowcu Świętokrzyskim, dla pań z KGW z
gminy Bodzechów , emerytowanych nauczycieli, oraz uczniów i rodziców naszej placówki. Oba
występy podobały się szerokiemu gremium. Dzieci zachwyciły publiczność nie
tylko recytacją gwarą ale również pięknymi strojami wykonanymi przez opiekunkę
Panią Halinę Dziewięcką z pomocą rodziców.
Styczeń to też mozolna praca, tym razem nad
opracowaniem scenariusza związanego z nadchodzącymi świętami Wielkanocnymi.
Luty, to nadal ciężka praca, nad opracowaniem scenariusza
Wielkanocnego. Zespół pięknie
przygotowany spektakl przedstawił publiczności zgromadzonej na V Gminnym
Jarmarku Wielkanocnym i społeczności szkolnej.
Small Reporter
W ramach programu Świętokrzyska Kuźnia Pomysłów
działa koło języka
angielskiego. Uczestniczy w nim szesnastu uczniów z klas
IV-VI. Część
zajęć poświęcona jest opracowaniu gazetki anglojęzycznej
Small
Reporter,
która wydawana jest raz w miesiącu. Uczniowie samodzielnie
redagują artykuły, korzystają z internetu wyszukując ciekawe
wiadomości, układają krzyżówki i quizy.
Ponadto, doskonalą swoje umiejętności językowe. Korzystają z
multimedialnych programów językowych, np. Snapshot, Zak\'s
Wordgames
oraz anglojęzycznych stron internetowych. Przeprowadzają wywiady w
języku angielskim, symulują naturalne sytuacje językowe.
Pogłębiając swoją wiedzę o kulturze krajów anglojęzycznych,
uczniowie
wykonują prace projektowe, analizują teksty, wiersze i piosenki.
Część zajęć poświęcona jest analizie scenariuszy przedstawień
i bajek w
języku angielskim.
Grudniowe wydanie gazetki SMALL
REPORTER
Styczniowe wydanie gazetki SMALL REPORTER
Marzec SMALL REPORTER
KONKURS WIEDZY O KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
18 stycznia 2008r. odbył się anglojęzyczny konkurs wiedzy o krajach
Unii Europejskiej: Do you know European Countries?, zorganizowany przez
panią Katarzynę Skit w ramach projektu Świętokrzyskiej Kuźni
Pomysłów. Wzięło w nim udział osiemnastu uczniów z klas
piątych i szóstych. Sprawdzali swoją wiedzę na temat historii i
kultury jedenastu krajów UE. Musieli się także wykazać
znajomością języka, ponieważ konkurs w całości odbywał się w
języku angielskim.
Zwyciezcami konkursu są:
I miejsce Filip Szczygieł kl.5a
II miejsce Magdalena Surowiec kl. 6b
III miejsce Tomasz Strojwąs kl. 5a
Europek
We
wrześniu dzieci „wybrały” się na wycieczkę do
ojczyzny Picassa, torreadorów i
flamenco – Hiszpanii. W czasie tej wycieczki poznały nazwę
stolicy Hiszpanii,
jej położenie na mapie oraz znaczenie słów- corrida,
flamenco, galeon.
Dowiedziały się, o co chodzi w „ bitwie na
pomidory”, a także, kto to był
Krzysztof Kolumb
W
październiku Syriusz zabrał je na wycieczkę do
Holandii – państwa wiatraków barwnych
pól kwitnących. W czasie tej wyprawy
dzieci dowiedziały się gdzie leży Holandia, jakie są tam najbardziej
popularne
kwiaty i z czego słynie Amsterdam. Dodatkowo poznały nazwiska
najsłynniejszych
holenderskich malarzy.
Drugą
wycieczkę odbyły do Niemiec, państwa muzyki,
baśni i techniki. W czasie tej wycieczki dzieci poznały położenie tego
państwa
na mapie, jego stolicę, a także, z czego słynie Berlin, kto to był Carl
Benz,
Johann Gutenberg.
W listopadzie Syriusz zabrał
dzieci w podróż po Polsce i Portugalii. Uczniowie poznali ciekawostki związane
z historią tych państw.
Słowacja, Szwecja oraz Węgry to kolejne państwa, które
uczniowie odwiedzili w grudniu, w czasie swoich wędrówek z Syriuszem. Dzieci poznały
ich historię i kulturę .
W styczniu uczniowie udali się na wycieczkę po Wielkiej Brytanii i
Włoszech. Zapoznali się z historią i kulturą tych państw. Poznali też ciekawostki związane z naszymi
wschodnimi sąsiadami, czyli z Estonią, Litwą i Łotwą.
W lutym uczniowie poznali Cypr, Luksemburg, Maltę i Słowenię
. Podsumowali swoją wędrówkę po Europie. Rozwiązali krzyżówkę. Śpiewali hymn
Unii Europejskiej. Projektowali maskotkę Unii Europejskiej.
Koło
dziennikarskie Skryba
W
marcu uczniowie uczyli się relacjonować wydarzenia z określonych
uroczystości.
Redagowali sprawozdanie pt. Dzień Kobiet w naszej szkole.
Wspólnie tworzyli gazetkę szkolną „Nasza szkoła
jest wesoła”
W
kwietniu
dzieci redagowały opowiadanie pt.” Święta Wielkiej Nocy w
moim domu”. Zapoznały
się z reklamą i zasadami opracowania kolportażu.
W
maju dzieci
pracowały nad szkolną gazetką. Argumenty za i przeciw –
dyskusja na temat
wprowadzenia fartuszków szkolnych.
W
czerwcu
młodzi dziennikarze wyszukiwali informacje
potrzebne
do wydania kolejnego
numeru gazetki. Pisanie opowiadania
pt.”
Jeden dzień z życia klasy.”
W ramach programu „ Świętokrzyska
Kuźnia Pomysłów” prowadzone jest Koło
Dziennikarskie, które odbywa się w każdy
poniedziałek o godz. 7:00 i uczestniczy w nim siedmiu
uczniów z klas IV – V.
Dzieci
zajmują się przede wszystkich redagowaniem miesięcznika szkolnego pt. „Nasza
szkoła jest wesoła”.
Gazetka opisuje
ważne wydarzenia z życia szkoły, publikuje zdjęcia z uroczystości
szkolnych, a
także odwołuje się do uczniowskich pasji, jakimi są m. in. sport czy
gry
komputerowe. Nasi szkolni dziennikarze skrupulatnie i wnikliwie
prezentują na
łamach gazetki szkolne życie szewieńskich uczniów. Każdy
może w niej znaleźć
coś dla siebie, ponieważ zawiera ona przeróżne
krzyżówki, rebusy i konkursy.
Dzięki
zajęciom uczestnicy mają okazję bliżej poznać tajniki pracy
dziennikarskiej,
uczą się pisania podstawowych wypowiedzi dziennikarskich. Po każdej
uroczystości szkolnej redagują sprawozdania i recenzję. Poprzez
odpowiednie
ćwiczenia praktyczne mają możliwość swobodnego wyrażania własnych
sądów i formułowania
opinii. Uczniowie bardzo chętnie uczęszczają na Kółko
Dziennikarskie.
NASZA SZKOŁA JEST WESOŁA
- styczeń
NASZA SZKOŁA JEST WESOŁA
- luty
Efektem
pracy młodych dziennikarzy jest wydawanie miesięcznika „Nasza szkoła jest
wesoła”. Cieszy się on dużą popularnością. Każdy może w nim znaleźć coś dla
siebie. Listopad - to praca nad
redagowaniem sprawozdania z uroczystości szkolnej z okazji Święta
Niepodległości, jak również pisaniu wywiadu.
W grudniu młodzi
redaktorzy pisali relacje z Andrzejek.
Styczeń – uczniowie mają się czym pochwalić ! Piszą o swoich
pozaszkolnych zajęciach. Uczą się nadawać literaturze kształt
informacji. Piszą informację na temat wynalazków Pana Kleksa.
Luty
- Walentynki! Święto, które uwielbiają wszyscy i zawsze o nim pamiętają.
Głównym celem „pismaków” było
wyszukiwanie informacji w internecie na temat Dnia Zakochanych. Uczniowie
ćwiczyli także wyróżnianie akapitów i podtytułów.
Koło
Origami
Uczniowie
nauczyli się
kreślić luźne kreski do słuchanej muzyki. Wycinali koła wg
przygotowanych
szablonów, poznali sposoby składania kół.
Ćwiczenia te kształtowały orientację
przestrzenną i integrowały pracę
mózgu i
ciała. Wykonały pracę – papierową składankę
z kół – „Biedronka na łące”
oraz „W
świecie motyli”.
Pasjonaci
origami
poznali sposoby składania origami płaskiego z kwadratu. W trakcie
ćwiczeń
kształtowali orientację przestrzenną oraz doskonalili zdolności
określania
kierunków. Efektem wszystkich działań były piękne prace
„Nocny pejzaż z sowami i
nietoperzami”.
Uczniowie
doskonalili
koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową oraz
umiejętność składania kół.
Skomponowali pracę opartą na opowieści nauczyciela „Zwierzęta
na dnie morza” .
Została
wykonana
dekoracja na „Gminny Jarmark Europejski”
We
wrześniu w czasie zajęć dzieci wykonały papierową składankę
z kół, a tematem pracy był Domek krasnoludków.
Nawiązaniem do tematu był
fragment utworu „ O krasnoludkach i
sierotce Marysi ”. Dzieci
doskonaliły umiejętność kreślenia luźnych kresek, umiejętność składania
kół, a
także nauczyły się zabawy muzyczno- ruchowej pt. „ Taniec
krasnoludków”.
W październiku na zajęciach koła origami dzieci
dokończyły swoją pracę na temat "Domek krasnoludków", a
następnie
przy muzyce utrwaliły wszystkie zabawy, które poznały na
zajęciach. Dodatkowo
wykonały wystawkę prac i wybrały najładniejszą pracę.
W listopadzie uczniowie wykonali pracę związaną
z czytaną książką o krasnoludkach, wykorzystali zdobyte już umiejętności
składania papieru oraz własną inwencję twórczą.
W grudniu uczniowie obejrzeli fragment filmu o zwierzętach,
którego bohaterami były motyle, co stanowiło wstęp do pracy metodą orgiami.
Uczniowie wykonali prace pt. „ W świecie motyli”, w której wykorzystali
umiejętność składania papieru oraz własną inwencję twórczą.
W styczniu uczniowie wykorzystali umiejętności składania papieru metodą origami.
Wykonali prace na temat „ Zwierzęta na dnie morza”.
Koło
plastyczne Akwarelki
Dzieci
spontanicznie bawiły się barwami. Poznały barwy ciepłe i zimne. Pod
hasłem „Woda i ogień –dwa żywioły”.
Rysowały węglem i ołówkiem, porównywały ich
walory do tematu „światło i cień’.
Zwierzaki,
cudaki słomką malowane- pod takim tytułem dzieci wykonały
piękne obrazy. Wielką radość sprawiło im malowanie na szkle wiosennych
witraży.
W czerwcu
powstały dzieła „Domowe akwarium”
–techniką mozaiki z
kolorowego papieru i collage „Ja i mój
świat”. Uwieńczenie pracy koła było
stworzenie galerii prac.
Młodzi artyści
wykonali piękne pisanki, kraszanki i jajka wyklejane na
balonie i malowane farbami. Cieszyły one wzrok rodziców i całej społeczności
uczniowskiej, bowiem
zorganizowano ich wystawę. Wyobraźnia dziecka jest jak morze
– szeroka i głęboka. Dzieci dowolną
techniką
tworzyły „Świat za tysiąc lat”.
We
wrześniu
dzieci poznały fakturę materiałów. W trakcie
słuchania utworu
muzycznego
kreśliły kredką
różne rodzaje rozbieganych kresek, tworząc w ten
sposób podłoże swej pracy.
Następnie rysowały sylwetkę drzewa, a z kolorowych kółek
składali liście techniką
orgiami. Zajęcia miały na celu współpracę wielu
zmysłów takich jak: wzrok,
słuch i ruch oraz koncentrację i uwagę.
W
październiku
dzieci układały z suszonych liści i owoców lasu
„Jesienne cudaki”.
Tworzyły
ciekawe kompozycje cudacznych skrzatów leśnych. Malowały na
koszulce foliowej „Jesienne
witraże”.
Zajęcia
te sprawiły dzieciom największą satysfakcję. Uczyły
równego prowadzenia ręki po linii oraz
koncentracji i skupienia uwagi.
W
listopadzie
dzieci samodzielnie przygotowały
masę solną, a następnie wykonały rzeźby dowolnie wybranych zwierzątek
zamieszkujących las. Wykorzystały owoce głogu oraz nasiona klonu.
Poznały
technikę rzeźby i modelunku oraz zasady kompozycji
jednoosiowej w pionie. Uczniowie przedstawiali zjawiska fantastyczne
–„Owad z
bajek”.
W
grudniu
uczniowie obrysowali na kartonie kontury Mikołaja. Samodzielnie
wypełniali je
kolorowymi kulkami farbowanego kolorowym tuszem papieru. Wykonały
również pracę
przestrzenną z makaronu – CHOINKA.
W
styczniu
uczniowie zapoznali się z nową techniką
malarską jaką jest gwasz czyli łączenie z bielą. Do wykonania pracy ZIMA W
GÓRACH wykorzystali akwarele i
białą pastę do zębów. Wykonali również
techniką origami LAURKĘ DLA BABCI.
W
lutym
uczniowie ozdabiali papier dowolną techniką - WALENTYNKOWE DEKORACJE.
Malowali temperą w wybranej przez siebie gamie
barw. Tematy prac dostosowali do temperatury kolorów. W
wykonanych pracach
widać było ciekawą pomysłowość i inwencję twórczą małych
artystów.
Szkolny
Wakacyjny Tydzień z Językiem Angielskim
W
ramach „Wakacji z językiem
angielskim” zostały przeprowadzone zajęcia dla
uczniów klas IV-VI.
Odbywały się
one od 27 do 31 sierpnia w wymiarze 3 godzin lekcyjnych każdego dnia.
Urozmaicony charakter zajęć sprawił, że uczniowie
chętnie w nich uczestniczyli. Wykonywali prace projektowe o tematyce
związanej
z krajami Unii Europejskiej, redagowali teksty piosenek w języku
angielskim,
słuchali bajek anglojęzycznych oraz sami wcielali się w róże
postacie.
Opowiadali w języku angielskim o swoich przygodach wakacyjnych i
redagowali
artykuły do wrześniowego wydania gazetki SMALL REPORTER, korzystali z
internetu.
Zespół taneczny Gracja
W
marcu dzieci zaczęły tańczyć.
Wykonywały ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce. Bawiły
się z
kołem hula – hop kształtowały
płynne
ruchy bioder. Wielką atrakcją było wprowadzenie nauki tańca hip -
hoopu.
Dzieci
tańczyły z parasolkami. Dużym
wyzwaniem było układanie choreografii do piosenki „W
deszczu” oraz prezentacja
jej rodzicom na ogólnym zebraniu.
We
wrześniu
dzieci wykonywały :
-
podstawowe ćwiczenia muzyczno -ruchowe i wytrzymałościowe:
-
ćwiczenia
rozgrzewające i rozciągające, tj. marsz, przysiady, podskoki,
chód zwykły,
wydłużony, na palcach, na piętach /rozgrzewka po kole/
- obroty:
krok dostawny i z przeniesieniem ciężaru ciała z nogi na nogę w połączeniu z pracą rąk i
głowy / ćwiczenia
po przekątnej/
- wyrzuty
nóg: prostych, ugiętych, skrzyżowanych /ćwiczenia po
przekątnej pojedynczo i w
parach/
- ćwiczenia
gimnastyczne i akrobatyczne.
●
Ćwiczenia
ruchowe
połączone z linią melodyczną:
- ćwiczenia
uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem
- łączenie
elementów figur tanecznych w zmianie kierunku.
W
październiku
praca
przebiegała nad doskonaleniem
wybranych
technik tańca oraz nad doskonaleniem zachowania się w rysunku tanecznym.
W listopadzie dzieci pracowały nad techniką
tańca współczesnego – zostały
wprowadzone elementy RAP oraz krok podstawowy SAMBY.
Grudzień, to
doskonalenie techniki: tańca
współczesnego – MIND MIXER oraz
wybranych tańców standardowych.
Poznanie
kroku podstawowego POLKI WESTERN.
W styczniu dzieci doskonaliły technikę
tańca współczesnego – POLKA
WESTERN. Poznały także krok podstawowy WALCA ANGIELSKIEGO.
W lutym dzieci doskonaliły poznane
kroki DISCO – SAMBY, doskonaliły
technikę tańca POLKI WESTERN.
Koło
teatralne Pinokio
Teatr
to recepta na barwną
rzeczywistość i alternatywa dla biernego spędzania wolnego czasu.
Zajęcia
kółka
teatralnego „Pinokio”
stały się wspaniałą formą integracji dzieci
dostarczającej im rozrywki, radości i zabawy.
Poprzez
pracę w zespole mali aktorzy rozumieją znaczenie współpracy
i
współodpowiedzialności. Uczą się budowania wzajemnego
zaufania, zrozumienia,
sympatii oraz pokonywania tremy i nieśmiałości.
Od
5.09.2007r. w zajęciach uczestniczy 24 uczniów
z klasy 2a i 2b. Odbywają się one w każdą środę o godz. 12.30 pod
kierunkiem p. B. Swat i p. G. Krupy.
We
wrześniu zrealizowana została tematyka :
„Ćwiczenia w mówieniu- doskonalimy własne
wypowiedzi”, „Wiersze, wiersze- jak
można to było wyrazić inaczej”. Dzieci ćwiczyły
wówczas głośne i wyraźne
mówienie oraz
pamięć. Wzbogacały
słownictwo i doskonaliły własne wypowiedzi. Poprzez te ćwiczenia
poprawił się
poziom dykcji i wymowa dzieci.
Pojęcia
związane z teatrem utrwalone zostały podczas zajęć: „Czy
teatr to tylko aktor-
efekty dźwiękowe”. Właściwej interpretacji tekstów
dzieci uczyły się w trakcie
zajęć „Każde zadanie jest ważne- ćwiczenia interpretacji
głosowej”.
W
październiku mali aktorzy rozpoczęli pracę nad
przedstawieniem muzycznym pt. „Szewczyk Dratewka”
wg Janiny Porazińskiej. W
trakcie zajęć „Praca z wybranym tekstem scenicznym- przydział
ról” wspólnie
odczytywali wybrany scenariusz, przetwarzali go wg własnych
pomysłów i
dobierali role do swoich możliwości.
W
oparciu o tematykę: „Małymi krokami na scenę-
ćwiczenia rytmizujące”, „Małymi krokami na scenę-
ćwiczymy pamięć i wyobraźnię”
dzieci zapoznały się z piosenkami, muzyką i efektami dźwiękowymi jakie
zostaną
wykorzystane podczas przedstawienia.
W
listopadzie przeprowadzone zostały zajęcia:
„Praca z wybranym tekstem scenicznym- przydział zadań- role,
scenografia”,
„Każde zadanie jest ważne- prezentacja projektów
rozwiązań scenicznych”,
„Jesteśmy zespołem teatralnym- próba całego
zespołu, ruch sceniczny”, „Sam na
sam z rolą”. Uczniowie doskonalili prawidłowe intonowanie
wymawianych ról,
dobierali fragmenty muzyczne i wspólnie komponowali układy
taneczne. Pracowali
również nad prawidłowym wykonaniem poznanych piosenek.
Dzieci wyrażały stany
emocjonalne poprzez gest, mimikę, ruch. Uświadamialiśmy także uczniom
zasady
zachowania na scenie. Wyrabialiśmy cierpliwość i wiarę we własne
możliwości.
W grudniu dzieci
ćwiczyły poprawną dykcję, uczyły się nowych ról.
Styczeń , to uporczywa praca
nad scenariuszem przedstawienia pt. „Szewczyk
Dratewka” . Dzieci
wykonywały wiele ćwiczeń rytmizujących, rozwijały pamięć i wyobraźnię
oraz
doskonaliły wykonanie piosenek: „Mój teatr”,
„Grzybki”, „Mrówki”,
„Pszczółki”,
„Kaczuszki”, „W naszej szkole”,
„Bajka”. W oparciu o tematykę „Każde zadanie
jest ważne” mali aktorzy pracowali nad przyjętymi rozwiązaniami
scenicznymi i
właściwą interpretacją tekstów. Uczyli się także, właściwego
wyrażania emocji
na scenie, panowania nad własnym ciałem, gestem i mimiką
Luty – to miesiąc prób całego zespołu ze scenografią i
kostiumami. Mały sukces zespołu – nastąpiło zgranie całości tzn. tekstu, muzyki
i ruchu. Wzajemne uwagi pozwoliły skorygować niedociągnięcia małych aktorów.
Zostały wykonane również piękne
zaproszenia na przygotowywany spektakl.
Scrabble
We
wrześniu dzieci pracowały wokół tematu – Umiem
powiedzieć, czego mi nie wolno. W trakcie zajęć dzieci trenowały zwroty
codziennej komunikacji i zwroty grzecznościowe.
W trakcie zabaw i gier wyrażały swoje preferencje
typu – lubię, nie lubię ( I like, I don’t like).
Opisywały ilustrację,
wykorzystując wyrażenia nakazu i zakazu. Dodatkowo nauczyły się nowej
angielskiej piosenki.
W
październiku dzieci pracowały wokół tematu –
Umiem powiedzieć, co jest zdrowe, a co niezdrowe. W dalszym ciągu
trenowały
zwroty codziennej komunikacji, zwroty grzecznościowe. Dodatkowo
używając
prostych zdań opowiadały o tym, jak prowadzić zdrowy tryb życia.
Stosowały
coraz bogatszy język komunikacji w naturalnych sytuacjach klasowych.
Przeprowadziły wywiad z kolegami i koleżankami na temat zdrowych
nawyków
żywnościowych.
W listopadzie uczniowie używali zwrotów I like, I don’t like w pytaniach i odpowiedziach dotyczących codziennego
życia. Dokonywali porównań. Trenowali rozumienie i wydawanie prostych
poleceń. Stosowali coraz bogatszy język komunikacji w codziennych sytuacjach
klasowych. Swoje umiejętności zaznaczali na tzw. kartach Portfolia językowego.
W grudniu uczniowie w dalszym ciągu trenowali zwroty grzecznościowe oraz
umiejętność zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Oglądali film o życiu codziennym
w Wielkiej Brytanii.
W styczniu uczniowie ćwiczyli
znajomość nazw dni tygodnia i nazwy miesięcy, Wykonali projekt pod tytułem „
Pory roku”.
W lutym uczniowie doskonalili
umiejętność liczenia do 20 oraz do 100 pełnymi dziesiątkami, umiejętność tę
wykorzystali w grach i zabawach językowo- matematycznych oraz zabawach
ruchowych.
W
Y C I E C Z K I
- do
Muzeum Historyczno - Archeologicznego w Krzemionkach
W
stronę Epoki Kamienia
Dnia 27 listopada 2007 r. uczniowie z klas
piątych i szóstych wraz ze swoimi wychowawcami:
Anną
Stachurską, Beatą Majcher, Katarzyną Sobczyk oraz Martą Świątek
sięgnęli do odległej przeszłości i analizowali pradawne czasy kamienia
łupanego. W tym celu udali się do
zabytkowej kopalni Krzemionki,
która
zasłynęła jako największa kopalnia krzemienia. Uczniowie mogli
zaznajomić się ze
sposobem wydobywania tej skały i tym samym obejrzeć tamtejsze realia
ciężkiej
pracy górników. Wędrując wąskimi korytarzami
kopalni mieli okazję pobudzić swoją
wyobraźnię oraz zobaczyć i dotknąć ten wspaniały kamień jakim jest
krzemień.
Choć teraz używamy go głównie jako ozdoby nie możemy
zapominać o tym, że w pradawnych
czasach pełnił zupełnie inną funkcję i był cennym surowcem do wyrobu
różnych
narzędzi. W końcowym etapie zwiedzania dzieci oglądały dawne chaty, w
których
mieszkali górnicy pracujący w Kopalni Krzemionki.
Kopalnie w
Krzemionkach są znakomitym prahistorycznym przykładem rozwoju myśli
technicznej. Stworzono
tam najdłuższą w
Europie podziemną trasę (ponad 400 m), eksponującą fascynujący świat
neolitycznych górników. Wspaniale zachowana
architektura podziemi wzbudziła
wśród naszych uczniów podziw i szacunek. Z
wielkim zainteresowaniem słuchali o
kopalniach pochodzących z okresu neolitu i wczesnej epoki brązu, oglądali
szyby powstałe w wyniku działalności
górników w latach 2900-2500 p.n.e.
Chcąc
uatrakcyjnić pracę z dziećmi
wychowawcy klas czwartych – K. Skit i R.
Kwiatkowska zorganizowały wycieczkę do Kurozwęk mającą na celu
integrację
zespołów klasowych kl. IVA i IVB, podniesienie poziomu
kultury osobistej,
uwrażliwienie na piękno przyrody i potrzeby innych ludzi oraz budzenie
szacunku
do tradycji i pamiątek narodowych.
Wycieczkę
zorganizowano w ramach
projektu Świętokrzyska Kuźnia
Pomysłów.
|