POKAZ EFEKTÓW PROJEKTU
Półroczna
realizacja projektu dobiegła końca. Uczestnicy otrzymali dyplomy.
Zaprezentowali przed całą społecznością szkolną rezultaty podejmowanych
działań.
Obejrzeliśmy więc żonglowanie 3 piłeczkami, eksperymenty naukowe, np.
fajerwerki z olejków eterycznych, piłeczki kauczukowe oraz trening koncentracji.
Listopad 2011r.
Dzieci
systematycznie wykonywały treningi sprawnego czytania. Usprawniały
również technikę notowania nielinearnego – mapy myśli i
piktogramy, które służyły pomocą do wydobycia przeczytanych
treści oraz notowania . Systematycznie trenowały koncentrację i
twórcze myślenie.
Ćwiczyły też pamięć. Techniki, jakich nauczyły się to zakładki
liczbowe oraz technika słów zastępczych. Pierwsza z nich pomaga
w zapamiętaniu dużej ilości cyfr, dat i faktów z nimi
związanych, a druga jest przydatna podczas nauki języków obcych
oraz trudnych pojęć z języka ojczystego.
Uczniowie pracowali nad
akceptacją różnorodności, poszukiwali własnych talentów.
Ponadto poznawali techniki przemiany emocji negatywnych w pozytywne,
pozbywania się lęku przed wystąpieniem publicznym, tworzyły własne
portrety zasobowe.
Za pomocą ćwiczeń z
kinezjologii edukacyjnej dzieci potrafiły zintegrować własne
półkule mózgowe, aby usprawniać sobie naukę. Uczniowie
nauczyli się żonglować 3 piłeczkami. Znają już rytuał efektywnej nauki.
Podczas spotkań
wykonywały wiele eksperymentów naukowych, np. poduszkowiec,
fajerwerki z olejków eterycznych, piłeczki kauczukowe, zapałkę,
która długo się pali.
Dzieci napisały też książkę zatytułowaną „Chcę Ci opowiedzieć…”.
Wrzesień 2011r.
Dzieci trenowały i udoskonalały swoją technikę relaksowania
się, pamiętania, koncentrowania się, czytania ze zrozumieniem przy zachowaniu
przyspieszonego tempa postrzegania tekstu. Ćwiczyły wykonywanie notatek w
formie map myślowych i piktogramów. Nauczyły się nowej techniki pamięciowej,
pomagającej w zapamiętywaniu ciągów liczb, dat i powiązanych z nimi faktów.
Zapoznały
się z opisem inteligencji wielorakiej i określały za pomocą diagramu, który
rodzaj inteligencji jest w nich najbardziej rozwinięty. Miały również podane
podpowiedzi, jak usprawnić pozostałe rodzaje inteligencji.
Pracowały z emocjami
pozytywnymi i negatywnymi. Dzieci uświadamiały sobie, że każdy różni się od
innych ludzi i to jest piękne, ponieważ każdy wnosi inną jakość do świata.
W
czasie ćwiczeń terapeutycznych dzieci odczuwały potęgę swojego dobrego serca i
uczyły się, że mogą kontrolować uczucie wzbierającej złości i przekuwać ją na
pozytywne emocje.
Za pomocą eksperymentu z cukierkami ćwiczyły silną wolę i
doświadczyły, iż cierpliwość wiąże się z korzyściami długoterminowymi i
odczuwaniem zadowolenia z siebie.
Przy wykonywaniu eksperymentów naukowych
dzieci badały właściwości wody i oleju, obserwowały też właściwości powietrza i
wody oraz zmianę koloru płomienia świecy.
Od kwietnia do czerwca 2011r.
Dzieci z klas 3-cich i
4-tych (cztery grupy) dowiedziały się czym różni się wspólnota od tłumu, odkrywały
swoje zasoby, zastanawiały się nad wyjątkowością swego imienia, osoby i grupy,
tworzyły herb grupy oraz kontrakt dotyczący reguł obowiązujących na zajęciach. Tworzyły symbol z gliny samoutwardzalnej, poznawały
właściwości wody, dyskutowały o funkcji słońca, poznawały zasadę, że myśl jest
twórcza. Ćwiczyły silną wolę, nazywały emocje. Wcielały się w rolę psychologów.
Poznały procedurę radzenia sobie z
opiniami innych. Nauczyły się wykonywania
mapy myśli. Opracowywały teksty piktogramami. Poznały i ćwiczyły następujące techniki
pamięciowe: Zakładki Osobiste, Rzymski Pokój i Łańcuchowa Metoda Zapamiętywania.
Systematycznie trenowały umysł (MTA – Mentalny Trening Aktywizacyjny) .
Wykonywały
trening szybkiego czytania. Pracowały nad zagłuszeniem „wewnętrznego lektora”. Poszerzały swe pole widzenia w poziomie,
zwiększały jednostkę informacyjną za pomocą ćwiczeń na kościach do gry oraz
widzeniu coraz większej porcji wyrazów na jeden rzut oka.
Dzieci
w ciągu trzech miesięcy wyrobiły sobie rytuał nauki, potrafią się umiejętnie
zrelaksować, koncentrować (zaczynały od 0,5 minuty, a już potrafią maksymalnie
skupić uwagę na danej rzeczy przez 5 minut), wiedzą jak szybko „nastawić” umysł
do efektywnej pracy.
Obserwowały
i przeprowadzały szereg eksperymentów naukowych z dziedziny fizyki, chemii i
biologii. Były zachęcane do dalszych poszukiwań w domu, np. eksperymenty
domowe, wyszukiwanie informacji w Google do wskazówek potrzebnych na zajęciach,
zbieranie wiadomości i ciekawostek z TV, radia, gazet.
Dzieci
wzięły udział w Mistrzostwach Pamięci, podczas których próbowały swoich sił w
wykorzystaniu wszystkich poznanych technik pamięciowych.
Na
zajęciach regularnie ćwiczyły kreatywność, wymyślając np. różne zastosowania
energii słońca, wody.
**********************************************************************************
W kwietniu 2011r. odbyły się szkolenia dla rodziców, podczas któregych
pani Katarzyna Wojtas- Michalska zaprezentowała najważniejsze zasady nowoczesnego kursu
szybkiego czytania i efektywnego ucznia się, dzięki któremu nasi uczniowie
zostaną wyposażeni w narzędzia do zdobywania wiedzy na miarę XXI wieku. Podczas spotkania
rodzice wypełnili również ankietę wstępną.
Rodzice zostali
zapoznani z założeniami zajęć
Mądre Dziecko –Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu . Uzyskali wiedzę
na temat: co to jest szybkie uczenie, jak pomóc dziecku w nauce i walce ze
stresem, jakie są emocjonalne podstawy sukcesu w szkole. Dowiedzieli się, co
znaczy szybkie czytanie, jak działają techniki pamięciowe, jak wykonywać mapy
myśli i piktogramy. Nauczyli się, w jaki sposób pomagać dziecku w nauce.
Zastanawiali się nad przyczynami trudności w nauce szkolnej. Rodzice
dowiedzieli się o Indywidualnych
Wzorcach Myślenia, o roli ciała w
procesie uczenia się, komunikacji, motywacji, biernej i otwartej agresji, jak
pomóc dziecku z dysleksją i z ADHD.
*****************************************************************************
Na pierwszych zajęciach
MĄDRE
DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu uczniowie i uczennice otrzymali pierwsze materiały i
wykonali pierwsze prace. Odbyła sie takze diagoza wstępna wiedzy i umiejętności dzieci.
*****************************************************************************
Zakupione zostały:
podręczniki dla każdego ucznia z formularzami ćwiczeniowymi,
oprawionymi w segregator wraz z pomocami,
zestaw laboratoryjny,
laboratoryjny zestaw odczynników chemicznych oraz artykuły
spożywcze.
*****************************************************************************
W pierwszym tygodniu kwietnia
2011r. odbyła się rekrutacja uczestników projektu.
Rodzice
składali formularze rekrutacyjne, deklaracje
uczestnictwa w realizacji projektu, zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Ogłoszona została lista
uczniów i uczennic zakwalifikowanych do udziału w projekcie.
W klasach uczniowie i uczennice
zostali zapoznani z programem , celami, założeniami i organizacją zajęć MĄDRE
DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu.
*****************************************************************************
29 marca 2011r.
odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców uczniów klas trzecich i
czwartych dotyczące rozpoczynającej się od 1 kwietnia 2011r. realizacji
projektu KAPITAŁ LUDZKI ZBIJAMY, DLATEGO
WYSOKIE WYNIKI MAMY!.
Rodzice poznali plan,
wg którego przebiegać będzie praca nad
realizacją unikatowego programu MĄDRE DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju
Intelektu oraz REGULAMIN
REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE.