KAPITAŁ LUDZKI ZBIJAMY, DLATEGO WYSOKIE WYNIKI MAMY!

Wstecz




Zajęcia MĄDRE DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu
                                          
dla kl.4a

czwartek–1245-1425 

 sala nr 6

 

dla kl.4b

wtorek–1245-1425 

 sala nr 6

 


dla kl.5a

środa–1245-1425 

 sala nr 6


 
dla kl.5b

wtorek–1245-1425 

 sala nr 5



















Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego

1                       2                       3


POKAZ EFEKTÓW PROJEKTU

Półroczna realizacja projektu dobiegła końca. Uczestnicy otrzymali dyplomy. Zaprezentowali przed całą społecznością szkolną rezultaty podejmowanych działań.
Obejrzeliśmy więc żonglowanie 3 piłeczkami, eksperymenty naukowe, np.  fajerwerki z olejków eterycznych, piłeczki kauczukowe oraz trening koncentracji.

pokaz



Listopad  2011r.
Dzieci systematycznie wykonywały treningi sprawnego czytania. Usprawniały również technikę notowania nielinearnego – mapy myśli i piktogramy, które służyły pomocą do wydobycia przeczytanych treści oraz notowania . Systematycznie trenowały koncentrację i twórcze myślenie.
    Ćwiczyły też pamięć. Techniki, jakich nauczyły się to zakładki liczbowe oraz technika słów zastępczych. Pierwsza z nich pomaga w zapamiętaniu dużej ilości cyfr, dat i faktów z nimi związanych, a druga jest przydatna podczas nauki języków obcych oraz trudnych pojęć z języka ojczystego.
Uczniowie pracowali nad akceptacją różnorodności, poszukiwali własnych talentów. Ponadto poznawali techniki przemiany emocji negatywnych w pozytywne, pozbywania się lęku przed wystąpieniem publicznym, tworzyły własne portrety zasobowe.
Za pomocą ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej dzieci potrafiły zintegrować własne półkule mózgowe, aby usprawniać sobie naukę. Uczniowie nauczyli się żonglować 3 piłeczkami. Znają już rytuał efektywnej nauki.
Podczas spotkań wykonywały wiele eksperymentów naukowych, np. poduszkowiec, fajerwerki z olejków eterycznych, piłeczki kauczukowe, zapałkę, która długo się pali.
Dzieci napisały też książkę zatytułowaną „Chcę Ci opowiedzieć…”.

listopad

Wrzesień  2011r.

Dzieci trenowały i udoskonalały swoją technikę relaksowania się, pamiętania, koncentrowania się, czytania ze zrozumieniem przy zachowaniu przyspieszonego tempa postrzegania tekstu. Ćwiczyły wykonywanie notatek w formie map myślowych i piktogramów. Nauczyły się nowej techniki pamięciowej, pomagającej w zapamiętywaniu ciągów liczb, dat i powiązanych z nimi faktów. 

Zapoznały się z opisem inteligencji wielorakiej i określały za pomocą diagramu, który rodzaj inteligencji jest w nich najbardziej rozwinięty. Miały również podane podpowiedzi, jak usprawnić pozostałe rodzaje inteligencji. 

Pracowały z emocjami pozytywnymi i negatywnymi. Dzieci uświadamiały sobie, że każdy różni się od innych ludzi i to jest piękne, ponieważ każdy wnosi inną jakość do świata. 

W czasie ćwiczeń terapeutycznych dzieci odczuwały potęgę swojego dobrego serca i uczyły się, że mogą kontrolować uczucie wzbierającej złości i przekuwać ją na pozytywne emocje. 

Za pomocą eksperymentu z cukierkami ćwiczyły silną wolę i doświadczyły, iż cierpliwość wiąże się z korzyściami długoterminowymi i odczuwaniem zadowolenia z siebie. 

Przy wykonywaniu eksperymentów naukowych dzieci badały właściwości wody i oleju, obserwowały też właściwości powietrza i wody oraz zmianę koloru płomienia świecy.

Od kwietnia do czerwca 2011r.


Dzieci z klas 3-cich i 4-tych (cztery grupy) dowiedziały się czym różni się wspólnota od tłumu, odkrywały swoje zasoby, zastanawiały się nad wyjątkowością swego imienia, osoby i grupy, tworzyły herb grupy oraz kontrakt dotyczący reguł obowiązujących na zajęciach.  Tworzyły symbol z gliny samoutwardzalnej, poznawały właściwości wody, dyskutowały o funkcji słońca, poznawały zasadę, że myśl jest twórcza. Ćwiczyły silną wolę, nazywały emocje. Wcielały się w rolę psychologów.  Poznały procedurę radzenia sobie z opiniami innych.  Nauczyły się wykonywania mapy myśli. Opracowywały teksty piktogramami.  Poznały i ćwiczyły następujące techniki pamięciowe: Zakładki Osobiste, Rzymski Pokój i Łańcuchowa Metoda Zapamiętywania. Systematycznie trenowały umysł (MTA – Mentalny Trening Aktywizacyjny) .

Wykonywały trening szybkiego czytania. Pracowały nad zagłuszeniem „wewnętrznego lektora”.  Poszerzały swe pole widzenia w poziomie, zwiększały jednostkę informacyjną za pomocą ćwiczeń na kościach do gry oraz widzeniu coraz większej porcji wyrazów na jeden rzut oka.

Dzieci w ciągu trzech miesięcy wyrobiły sobie rytuał nauki, potrafią się umiejętnie zrelaksować, koncentrować (zaczynały od 0,5 minuty, a już potrafią maksymalnie skupić uwagę na danej rzeczy przez 5 minut), wiedzą jak szybko „nastawić” umysł do efektywnej pracy.

Obserwowały i przeprowadzały szereg eksperymentów naukowych z dziedziny fizyki, chemii i biologii. Były zachęcane do dalszych poszukiwań w domu, np. eksperymenty domowe, wyszukiwanie informacji w Google do wskazówek potrzebnych na zajęciach, zbieranie wiadomości i ciekawostek z TV, radia, gazet.

Dzieci wzięły udział w Mistrzostwach Pamięci, podczas których próbowały swoich sił w wykorzystaniu wszystkich poznanych technik pamięciowych.

Na zajęciach regularnie ćwiczyły kreatywność, wymyślając np. różne zastosowania energii słońca, wody.

z

**********************************************************************************

W kwietniu 2011r. odbyły się szkolenia dla rodziców, podczas  któregych pani Katarzyna Wojtas- Michalska  zaprezentowała  najważniejsze zasady nowoczesnego kursu szybkiego czytania i efektywnego ucznia się, dzięki któremu nasi uczniowie zostaną wyposażeni w narzędzia do zdobywania wiedzy na miarę XXI wieku. Podczas spotkania
rodzice wypełnili również ankietę wstępną.

Rodzice zostali zapoznani z  założeniami  zajęć  Mądre Dziecko –Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu . Uzyskali wiedzę na temat: co to jest szybkie uczenie, jak pomóc dziecku w nauce i walce ze stresem, jakie są emocjonalne podstawy sukcesu w szkole. Dowiedzieli się, co znaczy szybkie czytanie, jak działają techniki pamięciowe, jak wykonywać mapy myśli i piktogramy. Nauczyli się, w jaki sposób pomagać dziecku w nauce. Zastanawiali się nad przyczynami trudności w nauce szkolnej. Rodzice dowiedzieli  się o Indywidualnych Wzorcach Myślenia,  o roli ciała w procesie uczenia się, komunikacji, motywacji, biernej i otwartej agresji, jak pomóc dziecku z dysleksją i z ADHD.

2




*****************************************************************************

Na pierwszych zajęciach MĄDRE DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu uczniowie i uczennice  otrzymali pierwsze materiały i wykonali pierwsze prace. Odbyła sie takze diagoza wstępna wiedzy i umiejętności dzieci.

1

***************************************************************************** 

Zakupione zostały: 

podręczniki dla każdego ucznia z formularzami ćwiczeniowymi, oprawionymi w segregator wraz z pomocami,


zestaw  laboratoryjny,


laboratoryjny zestaw  odczynników chemicznych oraz artykuły  spożywcze.

***************************************************************************** 

W pierwszym tygodniu kwietnia 2011r. odbyła się rekrutacja uczestników  projektu.

Rodzice  składali formularze rekrutacyjne, deklaracje uczestnictwa w realizacji projektu, zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Ogłoszona została lista uczniów i uczennic zakwalifikowanych do udziału w projekcie.

W klasach uczniowie i uczennice zostali zapoznani z programem , celami, założeniami i organizacją zajęć MĄDRE DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu.

***************************************************************************** 

29 marca 2011r. odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców uczniów klas trzecich i czwartych dotyczące rozpoczynającej się od 1 kwietnia 2011r. realizacji projektu KAPITAŁ LUDZKI ZBIJAMY, DLATEGO WYSOKIE WYNIKI MAMY!.

Rodzice poznali plan,  wg którego przebiegać będzie praca nad realizacją unikatowego programu MĄDRE DZIECKO-Kurs Nauki Czytania i Rozwoju Intelektu  oraz REGULAMIN  REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE.

inf






  Prowadzenie:  zespół redakcyjny