„
Dobry start dużo wart – indywidualizacja nauczania i wychowania
w klasach I – III w ZSP w Szewnie”
We wrześniu br. Gminny Zespół
Oświatowy w Bodzechowie rozpoczął realizację kolejnego projektu, który
współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013. na terenie gminy Bodzechów pn: „Dobry start dużo wart – indywidualizacja
nauczania i wychowania
w klasach I – III w ZSP w Szewnie” .
Beneficjentami projektu jest 138
uczniów z klas I-III uczących się w Zespole Szkół Publicznych w Szewnie. W ramach
projektu organizowane są dodatkowe zajęcia wyrównawcze i rozwijające
zainteresowania dzieci m.in.:
logopedyczne, dydaktyczno – wyrównawcze z edukacji polonistycznej,
korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne, socjoterapeutyczne, plastyczne,
językowe, matematyczne i zajęcia z zakresu równości szans kobiet i mężczyzn,
Ponadto w ramach art. 42 nauczyciele realizują
dodatkowe zajęcia niwelujące dysfunkcję tj. zajęcia dydaktyczno –
wyrównawcze z edukacji polonistycznej, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z
edukacji matematycznej i zajęcia
rewalidacyjne, a także zajęcia dla
uczniów zdolnych tj. koło taneczno – muzyczne, koło flażolety, koło
przyrodnicze, koło teatralne, koło plastyczne, koło sportowe i koło
polonistyczne.
Celem głównym jest wdrożenie projektu
systemowego z zakresu indywidualizacji nauczania
w celu podniesienia jakości kształcenia,
obejmującego wyrównanie szans edukacyjnych uczniów
i zapewnienie wysokiej jakości usług,
zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych, oraz zwiększenie poziomu
kompetencji kluczowych uczniów. Dodatkowe zajęcia dla uczniów klas I-III przyczynią się do wyrównania zaległości i
lepszego opanowania podstawy programowej.
Zajęcia dla uczniów uzdolnionych dadzą możliwość rozwijania
zainteresowań.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci z problemami
w nauce spowodują zmniejszenie różnic między nimi, a klasą, co zapewni im
większy zasób wiadomości przydatnych podczas testu klas III i lepiej przygotuje
do dalszego kształcenia.
Zajęcia z logopedii polepszą sytuację ucznia w
zakresie wymowy, skorygują błędy
artykulacyjne, wzbogacą język oraz
przełamią bariery interpersonalne
i wpłyną pozytywnie na rozwój abstrakcyjnego myślenia, które jest niezbędne w
dalszej nauce.
Dzięki zajęciom korekcyjno – kompensacyjnym, dzieci ,
które mają trudności z czytaniem, pisaniem oraz niewykształconym logicznym
myśleniem, będą miały szansę na wyeliminowanie deficytów i dorównanie grupie
rówieśniczej w postrzeganiu otaczającej ich rzeczywistości.
W ramach zajęć rewalidacyjnych, u ucznia wyrównane zostaną deficyty
rozwojowe, które wpływają na percepcję wzrokowo – ruchową oraz sprawność
graficzną.
Zajęcia socjoterapeutyczne
przeznaczone będą dla uczniów z
dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne,
borykającymi się z problemami osobistymi
i trudnościami życiowymi.
W ramach koła plastycznego
uczniowie będą mogli rozwijać swoją wrażliwość
i kreatywność, zdobyć i rozwinąć umiejętności w zakresie rysunku i malarstwa
oraz poznać różnorodne techniki
plastyczne.
Zajęcia w ramach projektu z koła matematycznego ukształtują u uczniów umiejętności poszerzania wiedzy matematycznej i aktywności poznawczej matematycznie
uzdolnionych uczniów.
Realizacja projektu przyczyni się do
wyrównywania szans edukacyjnych uczniów napotykających na bariery ekonomiczne
oraz bariery społeczne poprzez zapewnione warunki do prawidłowego rozwoju,
zajęć wyrównawczych i rozwijających uzdolnienia.
Dodatkowo dla szkoły biorącej udział w projekcie zakupione zostaną pomoce
dydaktyczne, które wpłyną pozytywnie na jakość i atrakcyjność zajęć oraz doprowadzą do lepszego przygotowania uczniów do
kontynuowania nauki na drugim etapie edukacyjnym.