1. Wycieczki
szkolne-większa grupa rodziców jadąca na wycieczkę.
2. Zapraszanie
rodziców na lekcje, tematy związane z zawodem danego rodzica.
3. Większa
kontrola rodzicielska na dyskotekach szkolnych.
4. Zwiększenie
rozwoju fizycznego w klasach 1-3,częstsze ćwiczenia ogólnorozwojowe.
5. Spotkania z osobami
, które mogą wpłynąć na zachowanie dzieci, np. (psycholog, pedagog).
Rodzice przedstawili następujące propozycje tematów prelekcji:
- Ochrona
środowiska.
- Higiena osobista.- Czytaj
- Dbałość o czystość
otoczenia.- Czytaj
- Dobre
wychowanie.
- Tolerancja i koleżeństwo.
*************************************
DBAŁOŚĆ O CZYSTOŚĆ OTOCZENIA
Przyroda jest integralną częścią
każdego z nas. I to od nas w dużej mierze zależy, w jakiej ona będzie kondycji.
Dużo uwagi poświęcamy higienie osobistej, temu, jak wyglądamy, jak się czujemy.
Dziś, w przededniu kolejnego Światowego Dnia Ziemi, zastanówmy się, co zrobić,
aby nasze otoczenie odczuło naszą troskę. Aby żyło nam się czyściej, lepiej,
milej, zdrowiej.
Możemy nie szkodzić naszemu
otoczeniu a nawet polepszyć jego stan przez najprostsze czynności. Nasze
działania pogrupujemy na kilka kategorii:
1. WODA
Woda jest nam niezbędna do życia.
Używamy jej na co dzień, nie zastanawiając się, jak wiele przy okazji jej
marnujemy. Poprzez umiejętne sprytne triki sporo jej zaoszczędzimy:
- korzystajmy
z kąpieli pod prysznicem zamiast w wannie.
- W spłuczce
w toalecie załóżmy zawór ograniczający.
- Ograniczmy
pranie (rzecz raz założona przeważnie nadaje się do powtórnego
wykorzystania np. bluzy, spodnie, swetry).
- Oszczędzajmy
wodę przy zmywaniu – wbrew pozorom zakup zmywarki nie zwiększy pobrania
wody – wręcz przeciwnie.
- Kontrolujmy
szczelność kranów.
- Kupujmy
sprzęty oszczędzające wodę (pralki, zmywarki do naczyń).
· Jeśli
w ciągu dziesięciu sekund z kranu spadnie sześć kropel wody
to na dobę da nam to 12 litrów strat, w tygodniu
to strata osiemdziesięciu litrów, a w ciągu roku to już będzie cztery
tysiące litrów!
Jak możemy zadbać o zmniejszanie zanieczyszczeń wody?
- Nie
wylewajmy farb, lakierów, rozpuszczalników do kanalizacji.
- Samochód
powinniśmy myć w takim miejscu, aby resztki benzyny
i olejów nie przedostały się do kanalizacji.
- Używajmy
środków czyszczących bezpiecznych dla środowiska.
- Włączajmy
się czynnie w różne akcje ochrony wód i innych elementów
środowiska.
2. ENERGIA ELEKTRYCZNA
Dzięki niej nasze życie i codzienne
obowiązki stają się lżejsze. Wytwarzanie energii elektrycznej odbywa się
poprzez zużywanie nieodnawialnych źródeł energii. Jak ją oszczędzać?
- Włączajmy
ogrzewania w rzeczywiście niskich temperaturach.
- Wyłączajmy
oświetlenia w pokoju, gdy z niego wychodzimy.
- Zastąpienie
urządzeń elektrycznych pracą własnych mięśni (np. przy pracach
w kuchni czy majsterkowaniu).
- Pamiętajmy
że telewizor, telefon zostawione na czuwaniu też czerpią prąd.
- Zastąpmy
tradycyjne żarówki tymi energooszczędnymi.
3. ZAKUPY I ZDROWA ŻYWNOŚĆ
O zaletach zdrowego żywienia nie
trzeba nikogo przekonywać. Oprócz kupowania zdrowej żywności, oznaczonej
odpowiednimi certyfikatami i u uczciwych sprzedawców,
możemy dbać o nasze otoczenie poprzez;
- zakupy - idąc do sklepu na zakupy
powinniśmy się posiadać torbę „wielokrotnego użytku". Jest ona
trwała, wygodna oraz promuje proekologiczny styl życia. Zamieniając
jednorazowe plastikowe torby na torby ekologiczne aktywnie przyczyniamy
się do ochrony środowiska naturalnego.
- kupując
produkty lokalne, krajowe ogranicza się emisję gazów cieplarnianych
związanych transportem produktów z odległych miejscowości.
- kupować
produkty w mniejszej ilości opakowań.
4. SEGREGACJA ŚMIECI
Odpowiednie posortowanie śmieci
sprawia, że zamiast trafić na wysypisko, mogą być przetworzone.
- segregacja
odpadów - są
one cennym surowcem wtórnym, które można ponownie wykorzystać np.
makulaturę - papier, potłuczone szkło - butelki, zużyte metalowe puszki -
blacha.
- Należy
oszczędzać papier, zbierać makulaturę do specjalnie wyznaczonych
pojemników.
- Używać
butelek zwrotnych, zbędne szkło oddawać do punktów skupu
lub wyrzucać do specjalnie oznaczonych pojemników.
- Zużyte
baterie umieszczać w specjalnie oznaczonych do tego celu
pojemnikach (często są takie miejsca w sklepach elektrycznych,
czy punkty zbiórki w szkołach).
- Nie wyrzucać
ze zwykłymi śmieciami opakowań po farbach, środkach
owadobójczych, rozpuszczalnikach, przeterminowanych leków - są
na nie specjalne punkty zbiórki. Nie należy wylewać również takich
rzeczy do zlewu, grozi to zanieczyszczeniem wód.
- Kupować
artykuły w szkle a nie w puszkach (produkcja szkła jest
tańsza i może być ono powtórnie wykorzystane).
- zbieranie
zużytych baterii -
baterie mają krótki żywot i szybko trafiają do kosza. Uwalniane z nich
metale ciężkie oraz szereg substancji toksycznych lub żrących, które
wchodzą w ich skład, stanowią poważne zagrożenie dla środowiska. Baterie
wrzucone do zwykłego kosza na śmieci trafiają na wysypiska odpadów, gdzie
ich zewnętrzna powłoka koroduje, a zawartość przenika do gleby i
wody. Jeden „paluszek" może nawet skazić 1 metr gleby i 400 litrów
wody. Dlatego też należy zbierać zużyte baterie w specjalnie przeznaczonym
do tego pudełku. Gdy pudełko się napełni baterie należy wrzucić do
specjalnego pojemnika.
- pozbywanie
się szkodliwych elektrośmieci oddając je do odpowiednich punktów odbioru.
5. PODRÓŻOWANIE
· zastępowanie pojazdów mechanicznych
ekologicznymi tj. np.
rower, kiedy do pokonania jest krótki dystans.
· czasem
warto z rodziną wybrać się na wakacje pociągiem – wygodniej, kierowca nie musi
się męczyć, zdrowiej dla środowiska.
· doceńmy
spacery – warto do pobliskiego sklepu wybrać się pieszo.
To tylko niektóre z możliwych sposobów ochrony otoczenia,
w którym żyjemy. Stan otoczenia nie zależy tylko od wielkich
zakładów przemysłowych, ale także –jak widać - od naszej postawy
HIGIENA
OSOBISTA NA CO DZIEŃ
Higiena to utrzymywanie przez człowieka i
otoczenie standardów czystości w celu uniknięcia rozwoju wielu niebezpiecznych
chorób.
Stosowanie wysokiego poziomu higieny to też
nowoczesny styl życia.
Higiena jest też nauką, która zajmuje się
kreowaniem zachowań człowieka w obszarze osobistym, środowiskowym i
psychicznym, opracowuje sposoby zachowania zdrowia oraz zapobiegania chorobom.
Nauka ta zatem obejmuje swoim zakresem higienę wszystkich narządów
człowieka oraz higienę skóry, higienę snu i wypoczynku, ubrania i
odżywiania oraz nauki i pracy.
Z medycznego punktu
widzenia, higiena to dział medycyny badający wpływ środowiska na organizm
człowieka.
Higiena osobista jest dziedziną, której
zadaniem jest utrzymanie i wzmocnienie zdrowia człowieka poprzez nabywanie od dzieciństwa
określonych nawyków i umiejętności, które decydują nie tylko o zdrowiu, ale
również o akceptacji w środowisku społecznym. Od najmłodszych lat zatem musimy
przestrzegać zasad codziennej toalety, dbałości o czystość ciała a przede
wszystkim skóry. Skóra bowiem jest warstwą ochronną organizmu człowieka przez
co nieustannie produkuje i wydziela różne substancje. Utrzymanie skóry w
czystości jest konieczne nie tylko ze względów zdrowotnych, ale również
estetycznych. Właściwa pielęgnacja skóry powinna polegać najlepiej na
codziennej kąpieli z użyciem mydła, szamponu lub innych preparatów do kąpieli a
także szczotki bądź gąbki, a czynność tą najlepiej wykonywać wieczorem.
Obowiązkowa jest również kąpiel po czynnościach związanych z wysiłkiem, którego
efektem jest wydzielanie dużych ilości potu.
Każdy centymetr kwadratowy skóry człowieka
może pomieścić tysiące, a nawet miliony drobnoustrojów. Na dłoniach jest ich
nawet 5 milionów na każdy cm2. Obok bakterii wchodzących w skład
tzw. fizjologicznej mikroflory skóry znajdują się na nich chorobotwórcze
wirusy, grzyby i pasożyty. To właśnie przez dłonie najłatwiej przenoszone są
rotawirusy i norowirusy, odpowiedzialne m.in. za biegunkę. Dlatego ręce należy
myć przed posiłkiem, po sprzątaniu, wyrzucaniu śmieci, a przede wszystkim po
skorzystaniu z toalety. Należy również pamiętać o dokładnym umyciu rąk po pracy
i zabawie, po kontakcie ze zwierzętami oraz po kontakcie z
nieczystościami, a także po powrocie z pracy ,ze szkoły czy po kontakcie osobą
chorą.
Będąc poza domem, np. na
spacerze, w autobusie lub w innym miejscu, w którym nie ma możliwości umycia
rąk zaleca się korzystanie z preparatu do dezynfekcji rąk, który wystarczy
wetrzeć w dłonie by pozbyć się zarazków. Najczęściej dostępne są one w postaci
żelu, pianki lub płynu na bazie alkoholu.
Nie
należy zapominać o paznokciach gdzie gromadzi się najwięcej brudu, dlatego
trzeba je zawsze myć szczoteczką, a także krótko obcinać.
Bardzo ważnym elementem
higieny jest higiena jamy ustnej. Nieprzestrzeganie lub niewłaściwa higiena
jamy ustnej skutkuje namnażaniem się bakterii, które żywią się pozostałymi
cząstkami pokarmu. Bakterie te powodują zmianę kwasowości jamy ustnej co
uszkadza szkliwo zębów, i przyczynia się do powstawania próchnicy. Aby uniknąć
nieprzyjemnego leczenia, należy stosować
odpowiednie techniki higieny i produkty do jej stosowania. Głównie
jednak należy:
·
starannie przynajmniej rano i wieczorem
szczotkować zęby pastą z fluorem - ideałem byłoby jednak mycie zębów po każdym
posiłku,
·
stosowanie nici dentystycznej i płynu do
płukania jamy ustnej,
·
przestrzeganie zdrowej diety a głównie
unikanie słodyczy.
Ważna jest również technika szczotkowania
zębów:
·
ustaw szczoteczkę pod kątem 45° do linii
dziąseł i czyść ruchem wymiatającym lub okrężnym zaczynając od linii dziąseł.
·
delikatnie szczotkuj zewnętrzną, wewnętrzną
i żującą powierzchnię każdego zęba wykonując krótkie ruchy do przodu i do tyłu.
·
szczotkuj zęby około 2 minut.
Istotnym elementem
należącym do przestrzegania higieny należy pielęgnowanie skóry głowy
i włosów, które polega myciu głowy stosownym szamponem, codziennym
szczotkowaniu lub czesaniu. Zalecane jest szczotkowanie, gdyż nie tylko usuwa
pył i złuszczony naskórek, ale także wpływa pobudzająco na skórę głowy,
wywołując ukrwienie.
Ważnym czynnikiem jest również
noszenie czystej odzieży, a przede wszystkim codzienna zmiana bielizny, rajstop
i skarpet.
Kolejnym ważnym obszarem
jest higiena żywienia. Aby organizm
był właściwie odżywiony potrzebuje aż 45 różnych substancji odżywczych.
Niedobór któregokolwiek ze składników może w niekorzystny sposób wpłynąć na
jego zdrowie. Produkty te dzielimy na sześć grup: zboża, warzywa, owoce,
produkty mleczne, mięsne i inne białkowe, oraz słodycze. Najważniejsze
znaczenie w życiu mają witaminy A, B, C, i D, gdyż ich niedobór wywołuje nieraz
różne zaburzenia, które mogą w organizmie dziecka pozostawić ślady na całe
życie. Ważne jest, by posiłki dzieci były urozmaicone, złożone z różnych
produktów, bogate w owoce i warzywa, dostarczające organizmowi niezbędnych
witamin i składników mineralnych.
Każdy musi
wypracować sobie własną dietę, która pomoże w utrzymaniu wagi i da lepsze
samopoczucie. W zależności od trybu życia, wieku i upodobań, każdy organizm
będzie potrzebował innego zestawu do spożycia. Dobrze jest kierować się zasadą,
by jeść pokarmy wartościowe, częściej, ale w małych ilościach. Zamiast
radykalnych zmian lepiej stopniowo zastępować niezdrowe produkty zdrowymi.
Nasze menu niech wypełnią, posiłki gotowane, nie smażone. Jedzmy chude mięso,
dużą ilość warzyw i owoców.
Bardzo ważnym
czynnikiem wspomagającym prawidłowy rozwój młodego organizmu jest zaspokojenie
potrzeby ruchu.
Ruch jest
niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju młodego organizmu jest tak samo
potrzebny jak sen, witaminy i właściwa atmosfera wychowawcza. Nie jest on
stratą czasu. Rozwój dziecka w tym także ruchowy postępuje tylko do pewnego
wieku. Potem nadchodzi regres- powolny lub szybki zależy to od sprawności
fizycznej organizmu. Rozwój sprawności ruchowej trwa krótko, ale powinien być
intensywny.
Dlatego bardzo
ważne jest, by dzieci jak najwięcej korzystały z ruchu na świeżym powietrzu.
Jednak coraz
częściej i chętniej zamieniają one zabawy ruchowe na gry komputerowe lub oglądanie telewizji.
Zdobycze
cywilizacji (telewizja, komputer) są ogromnymi złodziejami czasu, który mógłby
być przeznaczony na rozwijanie sprawności ruchowej.
Trudno
wyobrazić sobie dzień bez oglądania telewizji, a coraz częściej również bez
komputera. Gry komputerowe i internet pochłaniają wiele czasu i nie zawsze
pozytywnie oddziaływają na psychikę dzieci.
Nadmierne oglądanie telewizji czy też siedzenie przy komputerze prowadzi
do niedostatecznej aktywności fizycznej. Objawia się to wadami postawy oraz
mniejszą aktywnością społeczną i intelektualną.
Oglądanie
programów telewizyjnych hamuje zainteresowanie książką. Dzieci, które bardzo
dużo czasu spędzają przy telewizorze lub komputerze, mają gorzej wykształconą
umiejętność czytania, kłopoty z ortografią oraz zaburzenia koncentracji uwagi.
W większości
kreskówek i gier komputerowych króluje przemoc i brutalność przenoszona później
przez dzieci do codziennego życia. Dlatego bardzo ważnym zadaniem rodziców jest
kontrolowanie tego co oglądają lub w co grają dzieci.
Zatem dobra
cywilizacji mają swoje dobre i złe strony, więc należy z rozwagą z nich
korzystać.
Nawyki higieniczne możemy kształtować u dzieci przez zabawę. Nie musi to
być przykrym obowiązkiem ani dla dziecka, ani dla rodziców. Ważne jest, aby
dziecko miało jasno sprecyzowane cele wykonywania danej czynności.
Wypracowanie u dziecka dobrych nawyków higienicznych wymaga przede
wszystkim systematyczności. Nie można tego czynić okazjonalnie. Zachowania
prozdrowotne muszą być wplecione w codzienną rutynę ( w pozytywnym znaczeniu
tego słowa). Nie można z nich rezygnować, bo dziecko jest zmęczone lub chce się
bawić, bo są wakacje lub przyszli goście. Trzymanie się tej zasady jest
niekiedy równie trudne dla rodziców, jak i dla dzieci, lecz niezbędne do
wypracowania trwałych i dobrych nawyków.