Decyzje podjęte przez rodziców

Referaty


Higiena osobista.- Czytaj 


- Dbałość o czystość otoczenia.- Czytaj


Rodzice mają możliwość wyrażania swoich opinii na zebraniach, spotkaniach z wychowawcami i innymi nauczycielami, a także na spotkaniach Rady Rodziców. Współtworzą również dokumenty szkolne. Rodzice uczniów klas pierwszych mają możliwość uczestniczenia w okresie adaptacyjnym swoich dzieci.

Decyzje,  podjęte przez Radę Rodziców na spotkaniach, które odbyły się                 26 września 2013r.  i 21 października 2013r.

 

  • Udział rodziców w opiece na dyskotekach szkolnych.
  • Zakaz  przynoszenia przez uczniów do szkoły telefonów komórkowych.
  • Rozdzielenie   spotkań na wywiadówkach w klasach młodszych i starszych.

 -Spotkania rodziców uczniów klas 0-3  odbywają  się w innym dniu niż spotkania  rodziców uczniów klas 4-6.

  • Zintensyfikowanie indywidualnych spotkań rodziców z nauczycielami.
  • Większa ilość zajęć otwartych z udziałem rodziców.

 We wrześniu 2013r., rodzice na spotkaniach z wychowawcami przedstawili  swoje oczekiwania wobec szkoły. Poruszyli następujące kwestie:


1. Wycieczki szkolne-większa grupa rodziców jadąca na wycieczkę.

2. Zapraszanie rodziców na lekcje, tematy związane z zawodem danego rodzica.

3. Większa kontrola rodzicielska na dyskotekach szkolnych.

4. Zwiększenie rozwoju fizycznego w klasach 1-3,częstsze ćwiczenia ogólnorozwojowe.  

5. Spotkania z osobami , które mogą wpłynąć na zachowanie dzieci, np. (psycholog, pedagog).  

 

 

Rodzice przedstawili następujące propozycje tematów prelekcji:

- Ochrona środowiska.

Higiena osobista.- Czytaj 

- Dbałość o czystość otoczenia.- Czytaj

- Dobre wychowanie.

Tolerancja i koleżeństwo.

*************************************

DBAŁOŚĆ O CZYSTOŚĆ OTOCZENIA

 

Przyroda jest integralną częścią każdego z nas. I to od nas w dużej mierze zależy, w jakiej ona będzie kondycji. Dużo uwagi poświęcamy higienie osobistej, temu, jak wyglądamy, jak się czujemy. Dziś, w przededniu kolejnego Światowego Dnia Ziemi, zastanówmy się, co zrobić, aby nasze otoczenie odczuło naszą troskę. Aby żyło nam się czyściej, lepiej, milej, zdrowiej.

Możemy nie szkodzić naszemu otoczeniu a nawet polepszyć jego stan przez najprostsze czynności. Nasze działania pogrupujemy na kilka kategorii:

1.     WODA

Woda jest nam niezbędna do życia. Używamy jej na co dzień, nie zastanawiając się, jak wiele przy okazji jej marnujemy. Poprzez umiejętne sprytne triki sporo jej zaoszczędzimy:

  • korzystajmy z kąpieli pod prysznicem zamiast w wannie.
  • W spłuczce w toalecie załóżmy zawór ograniczający.
  • Ograniczmy pranie (rzecz raz założona przeważnie nadaje się do powtórnego wykorzystania np. bluzy, spodnie, swetry).
  • Oszczędzajmy wodę przy zmywaniu – wbrew pozorom zakup zmywarki nie zwiększy pobrania wody – wręcz przeciwnie.
  • Kontrolujmy szczelność kranów.
  • Kupujmy sprzęty oszczędzające wodę (pralki, zmywarki do naczyń).

·         Jeśli w ciągu dziesięciu sekund z kranu spadnie sześć kropel wody to na dobę da nam to 12 litrów strat, w tygodniu to strata osiemdziesięciu litrów, a w ciągu roku to już będzie cztery tysiące litrów!

Jak możemy zadbać o zmniejszanie zanieczyszczeń wody?

  • Nie wylewajmy farb, lakierów, rozpuszczalników do kanalizacji.
  • Samochód powinniśmy myć w takim miejscu, aby resztki benzyny i olejów nie przedostały się do kanalizacji.
  • Używajmy środków czyszczących bezpiecznych dla środowiska.
  • Włączajmy się czynnie w różne akcje ochrony wód i innych elementów środowiska.

2.     ENERGIA ELEKTRYCZNA

Dzięki niej nasze życie i codzienne obowiązki stają się lżejsze. Wytwarzanie energii elektrycznej odbywa się poprzez zużywanie nieodnawialnych źródeł energii. Jak ją oszczędzać?

  • Włączajmy ogrzewania w rzeczywiście niskich temperaturach.
  • Wyłączajmy oświetlenia w pokoju, gdy z niego wychodzimy.
  • Zastąpienie urządzeń elektrycznych pracą własnych mięśni (np. przy pracach w kuchni czy majsterkowaniu).
  • Pamiętajmy że telewizor, telefon zostawione na czuwaniu też czerpią prąd.
  • Zastąpmy tradycyjne żarówki tymi energooszczędnymi.

3.     ZAKUPY I ZDROWA ŻYWNOŚĆ

 

O zaletach zdrowego żywienia nie trzeba nikogo przekonywać. Oprócz kupowania zdrowej żywności, oznaczonej odpowiednimi certyfikatami i u uczciwych sprzedawców, możemy dbać o nasze otoczenie poprzez;

  • zakupy - idąc do sklepu na zakupy powinniśmy się posiadać torbę „wielokrotnego użytku". Jest ona trwała, wygodna oraz promuje proekologiczny styl życia. Zamieniając jednorazowe plastikowe torby na torby ekologiczne aktywnie przyczyniamy się do ochrony środowiska naturalnego.
  • kupując produkty lokalne, krajowe ogranicza się emisję gazów cieplarnianych związanych transportem produktów z odległych miejscowości.
  • kupować produkty w mniejszej ilości opakowań.

4.     SEGREGACJA ŚMIECI

Odpowiednie posortowanie śmieci sprawia, że zamiast trafić na wysypisko, mogą być przetworzone.

  • segregacja odpadów - są one cennym surowcem wtórnym, które można ponownie wykorzystać np. makulaturę - papier, potłuczone szkło - butelki, zużyte metalowe puszki - blacha.
  • Należy oszczędzać papier, zbierać makulaturę do specjalnie wyznaczonych pojemników.
  • Używać butelek zwrotnych, zbędne szkło oddawać do punktów skupu lub wyrzucać do specjalnie oznaczonych pojemników.
  • Zużyte baterie umieszczać w specjalnie oznaczonych do tego celu pojemnikach (często są takie miejsca w sklepach elektrycznych, czy punkty zbiórki w szkołach).
  • Nie wyrzucać ze zwykłymi śmieciami opakowań po farbach, środkach owadobójczych, rozpuszczalnikach, przeterminowanych leków - są na nie specjalne punkty zbiórki. Nie należy wylewać również takich rzeczy do zlewu, grozi to zanieczyszczeniem wód.
  • Kupować artykuły w szkle a nie w puszkach (produkcja szkła jest tańsza i może być ono powtórnie wykorzystane).
  • zbieranie zużytych baterii - baterie mają krótki żywot i szybko trafiają do kosza. Uwalniane z nich metale ciężkie oraz szereg substancji toksycznych lub żrących, które wchodzą w ich skład, stanowią poważne zagrożenie dla środowiska. Baterie wrzucone do zwykłego kosza na śmieci trafiają na wysypiska odpadów, gdzie ich zewnętrzna powłoka koroduje, a zawartość przenika do gleby i wody. Jeden „paluszek" może nawet skazić 1 metr gleby i 400 litrów wody. Dlatego też należy zbierać zużyte baterie w specjalnie przeznaczonym do tego pudełku. Gdy pudełko się napełni baterie należy wrzucić do specjalnego pojemnika.
  • pozbywanie się szkodliwych elektrośmieci oddając je do odpowiednich punktów odbioru.

5.     PODRÓŻOWANIE

·     zastępowanie pojazdów mechanicznych ekologicznymi tj. np. rower, kiedy do pokonania jest krótki dystans.

·     czasem warto z rodziną wybrać się na wakacje pociągiem – wygodniej, kierowca nie musi się męczyć, zdrowiej dla środowiska.

·     doceńmy spacery – warto do pobliskiego sklepu wybrać się pieszo.

To tylko niektóre z możliwych sposobów ochrony otoczenia, w którym żyjemy. Stan otoczenia nie zależy tylko od wielkich zakładów przemysłowych, ale także –jak widać - od naszej postawy



HIGIENA OSOBISTA NA CO DZIEŃ

 

Higiena to utrzymywanie przez człowieka i otoczenie standardów czystości w celu uniknięcia rozwoju wielu niebezpiecznych chorób.

Stosowanie wysokiego poziomu higieny to też nowoczesny styl życia.

Higiena jest też nauką, która zajmuje się kreowaniem zachowań człowieka w obszarze osobistym, środowiskowym i psychicznym, opracowuje sposoby zachowania zdrowia oraz zapobiegania chorobom. Nauka ta zatem obejmuje swoim zakresem higienę wszystkich narządów człowieka oraz higienę skóry, higienę snu i wypoczynku, ubrania i odżywiania oraz nauki i pracy.

Z medycznego punktu widzenia, higiena to dział medycyny badający wpływ środowiska na organizm człowieka.

Higiena osobista jest dziedziną, której zadaniem jest utrzymanie i wzmocnienie zdrowia człowieka poprzez nabywanie od dzieciństwa określonych nawyków i umiejętności, które decydują nie tylko o zdrowiu, ale również o akceptacji w środowisku społecznym. Od najmłodszych lat zatem musimy przestrzegać zasad codziennej toalety, dbałości o czystość ciała a przede wszystkim skóry. Skóra bowiem jest warstwą ochronną organizmu człowieka przez co nieustannie produkuje i wydziela różne substancje. Utrzymanie skóry w czystości jest konieczne nie tylko ze względów zdrowotnych, ale również estetycznych. Właściwa pielęgnacja skóry powinna polegać najlepiej na codziennej kąpieli z użyciem mydła, szamponu lub innych preparatów do kąpieli a także szczotki bądź gąbki, a czynność tą najlepiej wykonywać wieczorem. Obowiązkowa jest również kąpiel po czynnościach związanych z wysiłkiem, którego efektem jest wydzielanie dużych ilości potu.

Każdy centymetr kwadratowy skóry człowieka może pomieścić tysiące, a nawet miliony drobnoustrojów. Na dłoniach jest ich nawet 5 milionów na każdy cm2. Obok bakterii wchodzących w skład tzw. fizjologicznej mikroflory skóry znajdują się na nich chorobotwórcze wirusy, grzyby i pasożyty. To właśnie przez dłonie najłatwiej przenoszone są rotawirusy i norowirusy, odpowiedzialne m.in. za biegunkę. Dlatego ręce należy myć przed posiłkiem, po sprzątaniu, wyrzucaniu śmieci, a przede wszystkim po skorzystaniu z toalety. Należy również pamiętać o dokładnym umyciu rąk po pracy i zabawie, po kontakcie ze zwierzętami oraz po kontakcie z nieczystościami, a także po powrocie z pracy ,ze szkoły czy po kontakcie osobą chorą.

Będąc poza domem, np. na spacerze, w autobusie lub w innym miejscu, w którym nie ma możliwości umycia rąk zaleca się korzystanie z preparatu do dezynfekcji rąk, który wystarczy wetrzeć w dłonie by pozbyć się zarazków. Najczęściej dostępne są one w postaci żelu, pianki lub płynu na bazie alkoholu.

 Nie należy zapominać o paznokciach gdzie gromadzi się najwięcej brudu, dlatego trzeba je zawsze myć szczoteczką, a także krótko obcinać.

Bardzo ważnym elementem higieny jest higiena jamy ustnej. Nieprzestrzeganie lub niewłaściwa higiena jamy ustnej skutkuje namnażaniem się bakterii, które żywią się pozostałymi cząstkami pokarmu. Bakterie te powodują zmianę kwasowości jamy ustnej co uszkadza szkliwo zębów, i przyczynia się do powstawania próchnicy. Aby uniknąć nieprzyjemnego leczenia, należy stosować  odpowiednie techniki higieny i produkty do jej stosowania. Głównie jednak należy:

·         starannie przynajmniej rano i wieczorem szczotkować zęby pastą z fluorem - ideałem byłoby jednak mycie zębów po każdym posiłku,

·         stosowanie nici dentystycznej i płynu do płukania jamy ustnej,

·         przestrzeganie zdrowej diety a głównie unikanie słodyczy.

Ważna jest również technika szczotkowania zębów:

·         ustaw szczoteczkę pod kątem 45° do linii dziąseł i czyść ruchem wymiatającym lub okrężnym zaczynając od linii dziąseł.

·         delikatnie szczotkuj zewnętrzną, wewnętrzną i żującą powierzchnię każdego zęba wykonując krótkie ruchy do przodu i do tyłu.

·         szczotkuj zęby około 2 minut.

Istotnym elementem należącym do przestrzegania higieny należy pielęgnowanie skóry głowy i włosów, które polega myciu głowy stosownym szamponem, codziennym szczotkowaniu lub czesaniu. Zalecane jest szczotkowanie, gdyż nie tylko usuwa pył i złuszczony naskórek, ale także wpływa pobudzająco na skórę głowy, wywołując ukrwienie.

Ważnym czynnikiem jest również noszenie czystej odzieży, a przede wszystkim codzienna zmiana bielizny, rajstop i skarpet.

Kolejnym ważnym obszarem jest higiena żywienia. Aby organizm był właściwie odżywiony potrzebuje aż 45 różnych substancji odżywczych. Niedobór któregokolwiek ze składników może w niekorzystny sposób wpłynąć na jego zdrowie. Produkty te dzielimy na sześć grup: zboża, warzywa, owoce, produkty mleczne, mięsne i inne białkowe, oraz słodycze. Najważniejsze znaczenie w życiu mają witaminy A, B, C, i D, gdyż ich niedobór wywołuje nieraz różne zaburzenia, które mogą w organizmie dziecka pozostawić ślady na całe życie. Ważne jest, by posiłki dzieci były urozmaicone, złożone z różnych produktów, bogate w owoce i warzywa, dostarczające organizmowi niezbędnych witamin i składników mineralnych.

Każdy musi wypracować sobie własną dietę, która pomoże w utrzymaniu wagi i da lepsze samopoczucie. W zależności od trybu życia, wieku i upodobań, każdy organizm będzie potrzebował innego zestawu do spożycia. Dobrze jest kierować się zasadą, by jeść pokarmy wartościowe, częściej, ale w małych ilościach. Zamiast radykalnych zmian lepiej stopniowo zastępować niezdrowe produkty zdrowymi. Nasze menu niech wypełnią, posiłki gotowane, nie smażone. Jedzmy chude mięso, dużą ilość warzyw i owoców.

Bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym prawidłowy rozwój młodego organizmu jest zaspokojenie potrzeby ruchu.

Ruch jest niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju młodego organizmu jest tak samo potrzebny jak sen, witaminy i właściwa atmosfera wychowawcza. Nie jest on stratą czasu. Rozwój dziecka w tym także ruchowy postępuje tylko do pewnego wieku. Potem nadchodzi regres- powolny lub szybki zależy to od sprawności fizycznej organizmu. Rozwój sprawności ruchowej trwa krótko, ale powinien być intensywny.

Dlatego bardzo ważne jest, by dzieci jak najwięcej korzystały z ruchu na świeżym powietrzu.

Jednak coraz częściej i chętniej zamieniają one zabawy ruchowe  na gry komputerowe lub oglądanie telewizji.

Zdobycze cywilizacji (telewizja, komputer) są ogromnymi złodziejami czasu, który mógłby być przeznaczony na rozwijanie sprawności ruchowej.

Trudno wyobrazić sobie dzień bez oglądania telewizji, a coraz częściej również bez komputera. Gry komputerowe i internet pochłaniają wiele czasu i nie zawsze pozytywnie oddziaływają na psychikę dzieci.  Nadmierne oglądanie telewizji czy też siedzenie przy komputerze prowadzi do niedostatecznej aktywności fizycznej. Objawia się to wadami postawy oraz mniejszą aktywnością społeczną i intelektualną.

Oglądanie programów telewizyjnych hamuje zainteresowanie książką. Dzieci, które bardzo dużo czasu spędzają przy telewizorze lub komputerze, mają gorzej wykształconą umiejętność czytania, kłopoty z ortografią oraz zaburzenia koncentracji uwagi.

W większości kreskówek i gier komputerowych króluje przemoc i brutalność przenoszona później przez dzieci do codziennego życia. Dlatego bardzo ważnym zadaniem rodziców jest kontrolowanie tego co oglądają lub w co grają dzieci.

Zatem dobra cywilizacji mają swoje dobre i złe strony, więc należy z rozwagą z nich korzystać.

Nawyki higieniczne możemy kształtować u dzieci przez zabawę. Nie musi to być przykrym obowiązkiem ani dla dziecka, ani dla rodziców. Ważne jest, aby dziecko miało jasno sprecyzowane cele wykonywania danej czynności.

Wypracowanie u dziecka dobrych nawyków higienicznych wymaga przede wszystkim systematyczności. Nie można tego czynić okazjonalnie. Zachowania prozdrowotne muszą być wplecione w codzienną rutynę ( w pozytywnym znaczeniu tego słowa). Nie można z nich rezygnować, bo dziecko jest zmęczone lub chce się bawić, bo są wakacje lub przyszli goście. Trzymanie się tej zasady jest niekiedy równie trudne dla rodziców, jak i dla dzieci, lecz niezbędne do wypracowania trwałych i dobrych nawyków.

 
















  Prowadzenie:  zespół redakcyjny